Regisztráció Elfelejtett jelszó

Nemzetközi és magyar gazdaság magyar aktuálpolitika nélkül

Re: nincs cím

#582325 banyaiz Előzmény: #582323

Egyáltalán nem hiteltelen a kritika, mert nem egyensúlyban történt az egykulcsos bevezetése, hanem ütött egy lyukat a költségvetésen egy időpillanatban (az egyensúly pedig később jöhet ha jön) amit nem győz mindenféle barkácsolással betömni. Az, hogy majd ez egyensúlyba kerül ez szép, csak a probléma amit okoz az közben fennáll.

Ennek az eredője ez a banki móka pl plusz annak, hogy Viktor azt hiszi ezzel fog választást nyerni, hogy rugdossa a bankokat, ez édeskevés. Ez vsz az egész Széll prg eredményeit tönkre teheti. Ami önmagában viszont nagyon támogatandó lenne.

Nagyon nagy hiba vsz.

Dübörgéstől igen távol vagyunk, nem dübörögnünk kellene egyelőre hanem felzárkózni legalább a régióhoz.

Re: nincs cím

#582323 prospero Előzmény: #582316

A 400 milliárdos SZJA csökkenés átmeneti volt, az adójóváírás kivezetése után kb. ugyanannyi adó fog befolyni belőle, mint 2009-ben - minusz családi kedvezmény. Orbán felelős módon korrigálta Bajnai fedezet nélküli osztogatását ennyi történt, abba az irányba menve, amerre az ellenzék akart. Ezért az ellenzék minden kritikája az egykulcsos adóval szemben hiteltelen!

"Most jelenleg az történik erőltetjük az egykulcsost de a fedezetét úgy tudjuk megteremteni, hogy megy a mekk mesterkedés, amik meg is fojtják a gazdaságot. "

Ami megfojtja a gazdaságot az a devizahitelezés, a túlzott eladósodás, a dekonjuktúra a világban, a bizonytalanság az eurozónában, az általános üzleti bizalom csökkenése a világban, a bankok hitel/betét arányának helyreállítására tett kísérletek mondjuk a görög adósságleírás következményeként, és nem az egykulcsos SZJA és a bankadó.

Minden paramétert tekintve eladósodás és túlzott deficit eljárásra tekintettel a legrosszabb helyzetű országok között vagyunk Európában, akkor miért kellene dübörögnünk? Éppen a fenti paraméterek ellenére világbajnoki teljesítmény, hogy az EU átlagának nagyjából megfelelő mértékű növekedést vagy éppen visszaesést szenvedjük el és nem a hasonló paraméterekkel rendelkező országok gazdasági visszaeséseit, lsd. Portugália vagy éppen Görögország 7%-os visszaesése NEGYEDÉVENTE!

Re: nincs cím

#582321 banyaiz Előzmény: #582317

Sok sebből vérzik ez a 2013-as matek, amit összetákoltak nagyon sok kockázat van benne vsz. Nem csodálom, hogy Brüsszelben belekötöttek. De ha nincs is teljes mértékben Brüsszelnek igaza, nekünk nem kellett volna vadbarom módon reagálni.

Magunknak ártunk. Ez a gond. Nem Brüsszelnek.

Re: nincs cím

#582318 banyaiz Előzmény: #582312

Nézzük meg a 400 mrd banki terhelés részleteit:

1. 140 mrd banki különadó

2. 260 mrd tranzakciós adó

A 260 mrd-ot te én stb dobjuk össze 95%-ban mondjuk áthárítva. A 140 mrd-ot már nehezebb kiszámolni de mondjuk a felét mi dobjuk össze. Nem mi ketten sajnos, hanem az ország. :)

Na szóval akkor tulajdonképpen a 400-ból legyek jóindulatú 100-at nem mi fizetünk hanem tényleg a banki eredményen csapódik le.

Ez szerinted nem csökkenti a gdp-t? És akkor a kiszámíthatatlanság és egyéb járulékos negatív hatásairól nem szóltam. Hogy hetente vmi ökörség van ami felülírja a korábbit.

Ez így nem nyerő.

Re: nincs cím

#582317 prospero Előzmény: #582298

Egyebekben volt szándék a bankadó feleződésére ami szolgálta volna a gazdaság élénkítését, és a egyúttal a foglalkoztatás bővítésére a munkahelyvédelmi akciótervvel, aminek következtében mondjuk 200 milliárddal vagy 300 milliárddal léptük volna túl a 3%-os hiányt, de ha jól emlékszel Brüsszel ezt nem engedte, hogy kevesebb, mint GDP 1%-kal meghaladjuk a tervezett hiányt, amire korábban IMF ugye rábólintott, hogy rendben van, ez jó irány.

Re: nincs cím

#582316 banyaiz Előzmény: #582312

Azt se felejtsd ki ha már matekozunk, hogy a 400 milliárd szja-ért cserébe kivezetett tételek miatt milyen változások lesznek költségvetési hatásokban? Banki hitelezés költségei, hitelkihelyzés, imf megállapodás ezeknek hatása a gazdasági növekedésre stb stb. Ezt a bankadót nagyrészben most is a magyar gazdaság szereplői fizetik meg. A vállalkozások, a lakosság, önkormányzatok , tulajdonképpen az állam. Csak ez eléggé lefojtja a normális folyamatokat.

Most jelenleg az történik erőltetjük az egykulcsost de a fedezetét úgy tudjuk megteremteni, hogy megy a mekk mesterkedés, amik meg is fojtják a gazdaságot.

Nem látom, hogy nagyon dübörögnénk az egykulcsossal, 2012-ben az eu legrosszabjai között vagyunk növekedésben, beruházásban is. Nyilván azért mert hiába maradt több pénz szja-ban, ha 100 másik helyen ugyanazt elveszik, és közben még bizonytalanságkeltés van minden téren, kiszámíthatatlanság.

Nem feltétlenül kell éppen 400 mrd-ban gondolkodni szja ügyben, de ott lehetne keresgélni.

Pl a bankadó , hogy marad 2013-ban teljes összegben, ez 70 mrd plusz bevétel. Nem hiszem el, hogy ezt a 70 mrd-ot nem lehetett volna értelemesebb módon betervezni. Ami össz gazdasági szinten sokkal pozitívabb lett volna.

Re: nincs cím

#582312 prospero Előzmény: #582298

Magyarán 400 milliárdot kivetnél jövedelemadózásban. Ez hogyan támogatja a növekedést, fogyasztást, beruházást szerinted és főleg az állami újraelosztás csökkenését, mikor 2009-ben egy kicsivel kisebb tétel GDP 2,5%-os visszaesést okozott az EU átlaghoz viszonyítva? 400 milliárd kivetése a GDP 1,4%-a, és még 2,5%-os visszaesést okoz? (És tényleg igaz, amit az IMF vezető közgazdásza mondott, hogy 1x-es lakossági megszorítás, 1,5%-res gazdasági visszaesést okoz. Te nem hiszel a tényeknek és egy IMF vezető közgazdásznak?? ) Tehát már ott tartunk, hogy a lakossági megszorítás mértékének 4%-nak kell lennie azaz 1120 milliárd forintnak, hogy kivezethessünk 400 milliárdos bankadót és egyúttal tartsuk a tartsuk a 3%-os hiányt, aminek a bankok nagyon örülnek, hiszen a nyereséget szépen hazautalják Magyarországról saját bankjaiknak a feltőkésítésére, hiszen ott is bajban vannak még mindig, ráadásul a lakosság sem tudja fizetni tovább hiteleit, azaz egy jelentős ingatlanvagyonra is szert tesznek, aminek piaci értéke jelenleg nem sok, de hát akkor éri meg javakat szerezni, amikor azok alulértékeltek ugyebár.

És még nem beszéltünk a tranzakciós illeték és más szektoradók kivezetéséről telekom adó és közművezeték adó stb, tranzakciós illeték további 600 milliárdjáról.

Gondolod, hogy nem számolják át 1000szer a költségvetést a tervezéskor, hogy hol lehetne még megtakarítani, forrásokat találni???

Tudod mit? Örülök, hogy nem Te vagy Matolcsy és nem a Te ötleteid alapján alkotják meg a költségvetést! :-) Gondolom ennek Te is örülsz, meg annak, hogy csak innen a pálya széléről kell ugatni a karavánt zéró felelősséggel.

Re: nincs cím

#582303 banyaiz Előzmény: #582290

Mo-n az állami újraelosztás aránya 50% körül van, a régiós országokban 40% körül. Ez az egyik nagy versenyhátrányunk. Ehhez kapcsolódik az a finoman szólva is nem túl magas színvonal ahogy mindez megtörténik nálunk.

Miről beszélünk akkor? Rengeteg teendő van ezen a téren.

Re: nincs cím

#582298 banyaiz Előzmény: #582294

Hogy alakítanám át? Ha nagyon nem cifrázzuk akkor úgy, hogy többkulcsos szja 400 milliárd plusz bevételre belőve. Bankadó kivezetése a tervek szerint , tehát jövőre feleződik, utána megszűnik, és tranzakciós adó kivetése először csak 1 ezrelékben pár ezer Ft-os maximum összeggel tételenként. Aztán ha látjuk ez mit okoz a szektorban akkor esetleg következő években finomítani rajta. De semmiképp nem így, hogy kell még 100 milliárd akkor emeljük a szintet, növeljük a tétet a kaszinóban. :)

Ja és Matolcsyt leváltani azonnal mert nem oda való.

Ha bonyolultabban akarnám akkor ezeregy tételen lehetne finoman variálni amikből 100 milliárdos nagyságrendet össze lehetne szedni plusz bevételként/kiadáscsökkentésként.

Ezt az eszetlen banki terrort be kell fejezni. Támogatott Ft hitelekre viszont kell egy profi program olyan amibe be vannak kódolva azok a fékek amik nem engedik, hogy túlzott terhelés legyen költségvetésre. Kimatekozni, hogy pl 5 éves támogatott időszak, mekkora összeg az amit elbír bőven a költségvetés, arra szólna a program. Ingatlanpiacnak, építőiparnak nagyon kellene ez, banki könyvekből is segíteni a sok problémás tétel eltakarítását.

Re: nincs cím

#582296 Előzmény: #582295

Elfelejted azt, hogy a kamattámogatás ötlete az volt, hogy addig kell támogatni, amig az alapkamat bizonyos szintig le nem megy. Ennek 2002-ben minden esélye meg volt, tehát nem illik ezt összekeverni azzal amit utána műveltek. Ha már 2003-2005-ben 3-4% körül lett volna az alapkamat, akkor nem növekedtek, hanem csökkent volna a terhelés.

Re: nincs cím

#582295 banyaiz Előzmény: #582289

2003-tól ez a hitelkiáramlás változatlan feltételű kamattámogatott Ft hitelből történik az mostanra szintén 1000 milliárdos költségvetési terhelés lenne minimum.

Re: nincs cím

#582294 Előzmény: #582288

Kicsit fárasztó állandóan ugyanazokat a végtelenül egyszerű kérdéseket feltenni, amikor soha nem érkezik rá válasz, de újonnan megkérdezem:

TE hogyan alakítanád át úgy a költségvetést, hogy az az IMF+EU-nak megfeleljen ÉS NE terhelje jobban a magyar lakosságot és vállalkozásokat mint a jelenlegi adóterhelés? Mert szerintem akkor szidalmazzad a jelenlegi gazdaságpolitikát, ha van MŰKÖDŐKÉPES és minden részletre kiterjedően jobb ötleted. Ameddig ez nincs, addig milyen jogon, okon, vagy úgy egyáltalán elmebetegezed le azokat, akik most azt csinálják, amit?

Re: nincs cím

#582291 prospero Előzmény: #582290

Az elképzelhető, hogyha ezeket az intézkedéseket egy másik kormány kivezeti, mondjuk egy kiszolgáló Bajnai kormány - akkor az EU a szokásos szöveggel engedélyezi, hogy ne kelljen 3% alatt tartani a hiányt, mint mondjuk Portugália, Spanyolország és Görögország esetében, ahol tekintettel voltak a gazdasági válság okozta nehéz gazdasági körülményekre, és a megszorításokat évente nyeletik le a lakossággal. De hogy ez nem okoz gazdasági növekedést, az is biztos.

Re: nincs cím

#582290 prospero Előzmény: #582288

Miért nem kellene 1000 milliárdot pluszban terhelni a lakosságra, mikor a vitatott intézkedések - amelyek bizonyos közgazdászok szerint visszafogják a gazdasági növekedést és a beruházásokat - tételesen: bankadó, tranzakciós illeték, közművezeték adó, 27%-os ÁFA, telefonadó és szektoradók tételei kb. ekkora nagyságrendet képviselnek, ha nem többet?

Tudom, hogy az államigazgatásban, egészségügyben, oktatásban még 1000 milliárdok fekszenek szerintetek, csak ez kb. ugyanolyan "tündérmese", mint amivel az adóbeszedés hatékonyságából származó bevételt illeték az EU illetékesei - annyi különbséggel, hogy ez még valósággá válhat - különösen annak fényében, hogy ezekben az ágazatokban Magyarország jóval kevesebbet költ, mint akár az OECD akár a visegrádi országok.

Re: nincs cím

#582289 prospero Előzmény: #582288

A kamattámogatásos forinthitel 2001-ben 50 milliárddal, 2002-ben 80 milliárddal, 2003-ban 150 milliárddal terhelte a költségvetést és ez volt a csúcs. A devizahitel éves árfolyamkülönbözete meg 2000 milliárddal terhelte meg a lakosságot egyik évről a másikra. Tényleg cseberből vederbe esés.

Re: nincs cím

#582288 banyaiz Előzmény: #582279

Nem kellene 1000 milliárdot pluszban terhelni a lakosságra. Már most is a nem ortodox móka jó része rajtuk csapódik le.

Orbán belevitt néhány olyan elemet a szükséges lépések közé amik tönkreteszik az egészet jó eséllyel, és nem fenntarthatóak , ezeket kell kigyomlálni, és az ilyen hülye vagyok üssetek típusú szabadságharcos lelkületet elfelejteni. Gazdasági vonalról ez kell, mert vannak bíztató elemek is bőven.

A többi ami nem konkrétan érinti a gazdaságot hát ott vannak súlyos elemek, de azokat különösebb anyagi ráfordítás nélkül ki lehet takarítani.

A kamattámogatott Ft hitelt 2003-ban szüntették meg, exponanciálisan nőtt a kamattámogatás miatti költségvetési kiadás. Mondjuk a devizahitel cseberből vederbe lett.

Re: nincs cím

#582281 prospero Előzmény: #582278

Már többször beidéztem, 2006 decemberben a lakossági devizahitelek állománya maximum 1200-1500 milliárd forint körül volt. Felfutása annak volt köszönhető, hogy az állam 2006-ban vagy korábban megszüntette a kamattámogatásos forinthiteleket. Ezután 2 év alatt 2007-2008-ban szaporodott fel a lakossági állomány 6-7000 milliárd forintra. 2007-ben ha korlátozzák semmi baj nem történt volna az országgal azon kívül, hogy az emberek forintban adósodnak el, persze jobban meggondolják, hogy felvegyenek-e egy 10%-os forinthitelt.

Re: nincs cím

#582279 prospero Előzmény: #582276

Elnézve a helyzetet ez meglesz. Csak éppen a fenntartható 3% alatti hiány nem lesz meg. Tudod mi lesz itt, ha 1000 milliárdot ráterhelnek a lakosságra? Megmondom. Összeomlás a la Görögország. Az aki bekajálja ezt a dumát, hogy 1000 milliárd közvetlenül a lakosságra terhelése növekedést fog eredményezni meg is érdemli azt, ami Orbán után következni fog. Csak az országot sajnálom. Ennyi.

Re: nincs cím

#582278 banyaiz Előzmény: #582269

Nem mentem fel őket egyáltalán. Gyurcsány legnagyobb bűne az volt, hogy a 2006-os választás előtt bő 2 évig semmit nem csinált, nem szorított meg stb mert akkor esélytelen lett volna újraválasztás. Aztán kialakult egy olyan szitu ennek következtében amiben már semmit nem lehetett kezdeni. Utcai harcok, és mindennek a leszavazása , mindennel szemben társadalmi ellenállás. 300 Ft-os vizitdíj , tandíj , egészségügy stb stb népszavazások, semmit nem lehetett kezdeni abban a szituban. Elment durván 5-6 év a semmibe.

Devizahitel témában is ha ezt időben felismerik és korlátozzák lehetett volna lépni, 2006 után vsz már elég kilátástalan lett volna.

Viktor most ugyanezt játssza pepitában húzza az időt 2014-ig. De mindezt 2/3-al. Mit fog még alkotni a választás előtt , bele se akarok gondolni, már most jönnek ezek a csökkentsük a rezsit 10%-al típusú gulyáskommunista ökörségek. Mi lesz még a választás előtt, te jó ég.