Regisztráció Elfelejtett jelszó

Fegyverek

Re: Arab öböl

#478400 nemtoom Előzmény: #477752

FN24 2012-02-15.

Az Egyesült Államok bekeményített, Irán azonnali katonai akcióra számíthat, ha betartja ígéretét és lezárja a Hormuzi-szorost. A benzines kanna sorsa nincs biztonságban.

Mióta Irán múlt év végén emelte a tétet és megfenyegette a világot, hogy a Hormuzi-szorost lezárva elvágja a világ egyik olajszállítási köldökzsinórját, egyre határozottabb válaszok érkeznek a másik oldalról is. Ki blöfföl, kinél van a negyedik ász és mit veszíthet az, aki azt hitte, nem is játszik?

Lapterítés

Hétfőn a Perzsa-öbölben állomásozó amerikai ötödik hadiflotta parancsnoka, Mark Fox admirális világossá tette a parancsnokság főhadiszállásán, Bahreinben tartott sajtótájékoztatón, hogy az Egyesült Államok kész egy ütőképes válaszra, ha Irán lezárná a világ olajszállításának napi 20, a tengeri olajszállítás 40 százalékának teret adó Hormuzi-szorost. „A haditengerészet a válaszcsapások széles skáláját készítette elő az elnök számára” – mondta az admirális, hozzátéve, a térségben állomásozó amerikai erők bármilyen iráni támadás esetén készek az azonnali reakcióra.

Egy ilyen akció azonban valószínűleg nem egyik napról a másikra következik be. A perzsa államnak ugyanis saját kőolajexportját is be kellene szüntetnie erre az időszakra, ez pedig az iráni állam bevételeinek 75 százalékát jelenti ma (a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének februári tanulmánya szerint). Az országnak már jelenleg is folyamatosan súlyosbodó gazdasági problémákkal kell számolnia az egyre keményebb szankciók hatására (január 23-án az Európai Unió tagállamai teljes körű olajembargót fogadtak el Iránnal szemben) – ráadásul az amerikaiak világossá tették, biztos és azonnali katonai csapásra számíthat, ha megkísérli lezárni a szorost.

Blöff?

Arra az esetre, ha Irán valóban lezárná a szorost, a szakértők az olajárak azonnali, ugrásszerű emelkedését jósolják. Ennek mértékét a magyar benzinárakra nehéz kiszámítani, hiszen azok alakulásában döntő szerepe van a dollár-forint árfolyamnak, de egy tavaly márciusi számítás szerint az olaj világpiaci ára legalább 36, de akár 182 százalékkal is emelkedhetne. Az EU és Magyarország azonban nem elsődleges fogyasztója a szoroson át szállított olajnak, melynek 85 százaléka az ázsiai piacokra (Japán, India, Kína, Dél-Korea) fut ki. Ez azonban az árnövekedés tényén nem változtat.

A kieső szállítási útvonal helyét a szaúdi Kelet-Nyugat vezeték, az Irakot és Törökországot összekötő vezeték, valamint az éppen a bizonytalan sorsú Hormuzi-szállítás elkerülése miatt létrehozott Abu Dhabiból induló nyersolajvezeték vehetné át. Az olajtermelő országok ráadásul minden komolyabb nehézség nélkül képesek lennének bővíteni kitermelésüket, a Nemzetközi Energiaügynökség 28 tagállama továbbá 90 napra elegendő stratégiai tartalékkal rendelkezik.

Ütőkártyák a talonban

Azt a térségben állomásozó amerikai flotta admirálisa is elismerte továbbá, hogy az iráni hadigépezet mai állapotában is képes lenne egy ütőképes támadásra az öbölben tartózkodó amerikai erők ellen. „Nem pattan le rólunk a golyó, tudjuk, hogy képesek lennének erős csapást mérni ránk” – mondta Mark Fox. Hozzátette ugyanakkor, hogy a Perzsa-öbölben állomásozó két anyahajó és számos kisebb, nagyobb ütőerejű hadihajó részt venne egy ellentámadásban, ami egyértelmű katonai fölényt biztosít az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek.

Az irániak erősségének különösen az olyan, nem hagyományos katonai akciókat nevezte a flottaparancsnok, mint például robbanóanyaggal megrakott kamikáze bárkák amerikai hadihajóknak kormányzása, vagy a nemzetközi olajfolyosó elaknásítása.

A szoros lezárásával még tavaly december 27-én fenyegette meg a világot Irán alelnöke Mohammad-Reza Rahimi. Őt az iráni haditengerészet parancsnoka, Habibollah Szajári azzal egészítette ki másnap, hogy a szoros lezárása könnyen kivitelezhető. Röviddel bejelentésük után a térségben állomásozó amerikai haditengerészet ötödik flottájának szóvivője, most pedig annak parancsnoka erősítette meg, hogy Teherán bármiféle próbálkozása a kereskedelmi útvonal lezárására azonnali katonai választ vonna maga után amerikai részről, az Egyesült Államok pedig rövid időn belül biztosítaná a szoroson folytatott kereskedelem további zavartalan lebonyolítását.

Re: Ötödik generáció

#477866 nemtoom Előzmény: #477863

Most kezdtek "repülgetni" vele. Az orosz gépek tényleg jók, az áraik pedig lényegesen jobbak mint az amiké. Viszont a tényleg jó és a legjobb között van különbség. Jómultkorában volt egy rövid ismertetés egy alaszkai hadgyakorlatról, ahol az F16 Block-okkal mérkőztek az F22-esek. K.O.-val ért véget.

Re: Ötödik generáció

#477863 Scipio Előzmény: #477855

Ez mind szép, de eddig sem a repülőik teljesítményével, repülési tulajdonságaival volt a probléma, sőt...

A fedélzeti elekrtonika, a különböző fegyverrendszerek terén viszont több éves/évtizedes lemaradást hoztak össze, ezen a téren erősen szkeptikus vagyok, hogy valóban vernék az F-22-est...

Re: Ötödik generáció

#477855 nemtoom Előzmény: #477411

Jobb az orosz, mint az amerikai vagy akár a kínai

Orosz nézőpontból

Publikálva: 2012-02-13 15:30:00

PAK FA vadászrepülőgép

Az Orosz Légierő parancsnoka, Alekszandr Zelin vezérezredes 2012. február 13-án úgy nyilatkozott, hogy az orosz távlati vadászrepülőgép, a T-50 (PAK FA) fő jellemzőiben felülmúlja mind az amerikai F-22, mind pedig a kínai J-20 típusú vadászrepülőgépeket.

Alekszandr Zelin vezérezredes„Egy összehasonlító elemzés eredményeképpen azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az orosz T-50 típusú, ötödik generációs vadászrepülőgép úgy maximális sebesség tekintetében (utánégető- és utánégető-nélküli üzemmódokon egyaránt) felülmúlja külföldi riválisait, az amerikai F-22 és kínai J-20 típust, mint a hatótávolságot, a rendelkezésre álló tolóerő-felesleget és a megengedett maximális túlterhelésértékeket figyelembe véve”, - mondta a vezérezredes.

A légierő parancsnoka szerint az orosz prototípus méreteit és tömegét tekintve hasonlóságot mutat külföldi vetélytársaival, azonban „nekifutási- és kifutási távolsága lényegesen rövidebb” és „külsőre megnyerőbb” külföldi konkurenseinél.

Az orosz védelmi minisztérium tervei alapján a PAK FA vadászrepülőgépnek többek között modern fedélzeti elektronikával és „elektronikus pilótával” kell rendelkeznie az elődökhöz képest. Az F-22 típusú vadászrepülőgép 2005-ben állt hadrendbe az Egyesült Államok légierejében, míg a kínai J-20 típus jelenleg még a fejlesztés stádiumában van, első repülésére 2011-ben került sor.

Napjainkban is zajlanak a „Szuhoj” cég által fejlesztett PAK FA kísérleti repülései, amelyben jelenleg három prototípus vesz részt és február 8-ig már több mint 120 felszállást hajtottak végre. Ebben az évben valószínűleg csatlakozik a tesztrepülések végrehajtásához a negyedik gép is.

Arab öböl

#477752 nemtoom

Az amerikai hadsereg kész szembeszállni az iráni erőkkel

Forrás: MTI | 2012. február 13. hétfő 11:38 |

Az 5. flotta számtalan válaszlépést dolgozott ki Teherán esetleges ellenséges akcióival szemben.

A Perzsa-öbölben állomásozó amerikai 5. flotta parancsnoka közölte: komolyan veszi Irán katonai képességeit, de erői készek szembeszállni bármilyen iráni támadással a térségben.

Mark Fox ellentengernagy újságíróknak elmondta a flotta bahreini főhadiszállásán, hogy az amerikai hadtengerészet "a lehetséges lépések széles skáláját dolgozta ki az elnök számára", s "már ma kész" szembeszállni Teherán akármilyen ellenséges akciójával.

Szólt ugyanakkor arról is, hogy az irániak "növelték tengeralattjáróik és gyors támadóeszközeik számát", s "kis bárkákat nagy robbanófejekkel szereltek fel, amelyek így öngyilkos robbanóeszközökként használhatók".

Re: Ötödik generáció

#477411 Scipio Előzmény: #477397

Az a durva, hogy mi a 14 gépünkkel nem tudunk egy járőrpárt a levegőben tartani, így a NATO-ban egyedüliként csak szólóban óvjuk a légterünket... Lehetne bármennyi gépünk, ha az üzemeltetésünk ilyen színvonalú...

Re: Ötödik generáció

#477397 nemtoom Előzmény: #477370

A három baltikumi ország légterét felváltva egy-egy Nato ország látja el alkalmanként 4 db repülőgéppel. Ott a szóba jöhető "ellenség" Oroszország

Nekünk 2 nem Nato szomszédunk van, viszont a 14-28-as darabszám még így sem jön matematikailag össze.

Re: Ötödik generáció

#477077 GáborGábor Előzmény: #477064

Igaz. Ennyiért vehettünk is volna, így értettem.

Néha látom gyakorlatozni őket. Elég ritkán ...

Re: Ötödik generáció

#477064 Scipio Előzmény: #477041

Nem vettük, csak bérlünk, még csak nem is a miénk... Ráadásul olyan kihasználatlanok, hogy a világon - de eu-ban szinte biztosan - nálunk került a legtöbbe egy repült óra... Szintén egyedülálló módon képtelenek vagyunk egy párral boztosítami a légteret, gyakran szólóban járőrözünk - elképesztően alacsony a hadrafoghatóság, mivel nincs olyan épeszű rep.mérnök, aki ennyiért a honvédségnél melózna...

Re: Ötödik generáció

#477041 GáborGábor Előzmény: #477015

Mindez nem ad egyértelmű magyarázatot arra, hogy miért kellett olyan döntést hozni, amilyet. Vagyis :

Volt felújításra váró gépállományunk, amit elfogadható áron korszerűsíthettünk volna és kihúzhattunk volna még 10-12 évet velük.

Kaptunk az oroszoktól 4. generációs vadászgépeket, amiket egy jó szerződéssel folyamatosan élen lehetett volna tartani a mai napig. (a Mig21 felett végleg eljárt az idő!)

Végül, vettünk mindezek helyett 4. gen. gépeket, sokkal drágábban, és fogadásukra felkészületlenségünk végett, problémákkal teletűzdelve.

Re: Ötödik generáció

#477015 nemtoom Előzmény: #477008

A wikipédiából:

MiG–21-től a Gripenig

1999. március 16-ától Magyarország tagja az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének. Ezzel végérvényesen megindult a haderő és benne a légierő átalakítása. Kisebbé, olcsóbbá és hatékonyabbá tétel lett a fő cél. Ezért több, ekkorra már elavult repülőgépet vont ki a HM a hadrendből. Ezek a MiG–21, a MiG–23 és a Szu–22 típusok. Utóbbit kivonásuk előtt előbb nagyjavítotak. Még a délszláv válság idején, 1993-ban érkezett az orosz államadósság fejében 28 db MiG-29, de ahogy ezek megérkeztek, már látszott, hogy nem a MiG–29-es a hosszútávú megoldás. Érkeztek ezután Magyarországra a külföldi cégek, és olyan gépeket ajánlottak, mint az F–16-os, F/A–18 Hornet, Mirage 2000–5. Tervben volt a meglévő MiG–21-es állomány modernizálása, izraeli segítséggel.

A Nemzetbiztonsági Kabinet 2001 februárjában döntést hozott 24 db használt F–16-os lízingjéről, de ez szeptember 10-én módosult, a „gazdasági szempontból kedvezőbb” svéd ajánlat irányába, a Gripenek felé, amelyből mindössze 14 db-ot rendelt az ország. A „csak” 14 db-os gépmennyiséget annak magasabb műszaki-technológiai színvonalával indokolták: a Gripen erős fegyverzetű, negyedik generációs, több célú (vadász, támadó, felderítő) gép, mely akár 60 km-rel hamarabb észlel egy MiG–29-est, mint az őt, köszönhetően kis méretének. Így kb. 28, korábban használt gép feladatát tudja ellátni ez a 14 gép. 28 db MiG-29-esből 2002-től már csak 14 volt rendszerben, és ezeket is 2006-tól folyamatosan váltották le a negyedik generációs több feladatú svéd Saab JAS 39 Gripenek. Bár utólag világossá vált, hogy a tizennégy gép csak a nemzeti légtérvédelmi feladatokat képes ellátni (mennyiségét tekintve), és több gép szükséges a NATO, illetve a missziós feladatok ellátásához, ezért valószínűleg a jövőben 1 század, de minimum 6-8 gép beszerzését tervezik.

A Gripenek eredendően csak a svéd igényeket elégítették ki, ennek változása érdekében a JAS 39 A/B Gripenekből kialakították a magyar, illetve NATO igényeket is kielégítő Saab JAS 39 Gripen EBS HU (EBS HU: Export Basic Standard for Hungary) változatokat. Ennek is két változatát, az egyszemélyes C változatot, és a kétszemélyes, harci-gyakorló D változatot. A D változat is képes harci alkalmazásra, annyi különbséggel, hogy a D változatnak nincs fedélzeti Mauser BK-27 gépfegyvere. Magyarország Litening III típusú lézeres célmegjelölő konténert rendelt Izraeltől, amelyeket 2009 áprilisban rendszerbe is állítottak. A Gripen-század 2009. január 1.-étől ad váltott készültséget a MiG–29-esekkel, majd 2011. január 1.-étől véglegesen átveszik az ország légtérvédelmét. A honvédség 2003 augusztusa óta a típusátképzést megkönnyítendő, 2 db L–159 ALCA két- (B) és együléses (A, osz. 6006, 6007) kiképzőgépet bérel a Cseh Légierőtől.

Re: Ötödik generáció

#477008 GáborGábor Előzmény: #477003

ok

bár, itt sem lehetne senkinek szava, hiszen a fegyveren van a hangsúly és nem a politikai háttéren. persze van politikai vonala is a dolognak, de az ne most tárgyaljuk, legfeljebb érintőlegesen. önkritikát gyakorlok, és javaslom, próbáljuk meg szakmailag megközelíteni a dolgot.

Re: Ötödik generáció

#477003 Scipio Előzmény: #476999

Nem is tudom, hogy melyik topikba illik inkább a téma, talán a politikai vetületei miatt inkább a Magyarosrszágban válaszolok :)

Re: Ötödik generáció

#476999 GáborGábor Előzmény: #476987

Pontosan erre gondoltam én is.

A matekozáson, meg azt értettem, hogy mennyire értékelték a Migeket és mennyire a Gripeneket?

Mire kellett volna felkészíteni ezeket a gépeket, miféle forgatókönyveket készítettek, milyen hadrendet akartak kiépíteni? Miért nem feleltek meg a meglévő - szerintem uo. jó, vagy mégjobb Migek? Azt egyszerűen nevetségesnek tartom, hogy az IFF rendszer hiánya, illetve illeszthetősége lett volna a baj.

A szlogen néha találó : a világ egyik legjobb repülőgépén, a világ legjobb pilótái ...

Csakhogy a pilóták nem változtak, de a gépeket lecserélték.

A komoly probléma az, hogy nem volt alapja a cserének. Viszont, a szlogen és a pilóták maradtak a pénz meg, ment. Nem változott semmi, csak pár misivel karcsúbb lett az ország, néhány személy meg, gazdagabb ...

;)

Re: Ötödik generáció

#476987 Scipio Előzmény: #476984

Nem teljesen értem a kérdést, de a 14 Gripen-es rendelésdarabszám miértjét azóta sem fejtette meg senki...

A rendelés időpontjában emlékeim szerint már 14 Mig-29-esünk sem volt... Egyébként a világon talán egyedülálló, hogy két 4. generációs gépet sikerült rendszeresítenünk szinte egyidőben...

Annyira durva és magyaros az egész történet, már a Mig-29 rendszeresítése sem biztos, hogy jó ötlet volt, a leamortizálásuk és leváltásuk meg biztos, hogy nem...

Megérne egy komolyabb kifejtést a téma egyszer már szakmai körökben is...

Re: Ötödik generáció

#476984 GáborGábor Előzmény: #476939

Matek kérdés:

Ha 22 Gripen egyenlő 18 Rafale, akkor 14 Gripen egyenlő lenne 28 Mig29???

Hát, ehhez sem akarok fűzni semmit, mert kivágnak az oldalról ...