Oldalunkon a felhasználói élmény javítása és egyes szolgáltatások elérhetővé tétele érdekében
HTTP cookie-kat (sütiket) használunk.
További információk
"I’ve never seen the guns like this. They can break shorts."
“Squawk on the Street,” said this is new territory for the market: “The
mechanics of the market are breaking down. It’s arguable that these
people are all one group.”
vicces lesz, amikor ráéreznek az ízére és 2milla ember megindul, átlag 1000 dodóval bármilyen céget megtudnak mozdítani... majd tovább állnak... érdekes adat lehet, ha tudni lehetne, hogy a 2milla emberből kb hányan értek el nyereséget..
azt nézem, hogy kb 10szeres tőkeáttétellel kell hogy játszadozzanak minimum!, mert egyébként sehogy sem jön ki a több ezer százalékos haszon... eszméletlen..
mármint miért csapna le? Nem bennfentes. Itt a kérdés az, hogy mikor jön el az a hír, amikor valami pukkasztja a buborékot.
Mert a robinhoodok legnagyobb része nem részvényt vesz, hanem opciókat. Gondolom kva sokat nyernek, ha felfele megy a részvény és minél többet nyernek annál komolyabb lóvékkal és annál komolyabb kockázatokkal nyomják a kereskedést.
Viszont abban a pillanatban, ahogy elkezdik zárni ezeket a tranzakciókat, mert vmi hiba lesz a rendszerben, vagy egy nagy bálna rátenyerel a sell gombra, abban a pillanatban fognak jönni a margin call-ok. És akkor annyi időnk nem lesz, hogy összerosáljuk magunkat , olyan zuhanás lesz.
Itt a kérdés az, hogy mikor lesz ez, mert addig viszont, aki lemarad, az kimarad és kva szar nézni, ahogy az összes mafla csinálja a dollármilliárdjait mindenféle shit papírokkal, míg te ülsz az amúgy leértékelődő dollárban...
érdekes , hogy ma egyszerre ütik a premarketben az olajos papírokat és az alternatív meghajtásos papírokat és a chipgyártókat is. Na meg a Cannabisosokat is.
Sorra állítják le üzemeiket világszerte az autógyártók a
most már globálissá váló chiphiány miatt, a beszállítói szűk
keresztmetszet már a magyarországi autógyártást is érinti. A chiphiány a
koronavírus-járvány egyik továbbgyűrűző hatása, az autóipari kereslet
összeesése, majd vártnál gyorsabb visszapattanása felkészületlenül érte a
beszállítókat. A chipgyártók igyekeznek felpörgetni beruházásaikat, de
még így sem tudják egyhamar kielégíteni az autóipar igényeit, főként
úgy, hogy más iparágakban, például a szórakoztatóelektronikai termékeket
gyártó cégeknél is nagy az éhség a chipek iránt, így akár az egész idei
első félévet végig kísérheti a jelenség. Megvizsgáltuk a legnagyobb
autóipari kitettséggel rendelkező chipgyártók kilátásait, részvényeik
árazását és az elemzői véleményeket.
Chiphiány az autóiparban
Még egy évvel a
járvány kitörése után is képes újra megtalálni az autóipart a
koronavírus. 2020 első felében a keresletre mért ütés miatt szenvedtek
az autógyártók, most viszont a beszállítói oldalon akadtak problémák,
hiszen a járművek elengedhetetlen elemének számító félvezetőkből szűkös a
kínálat – legalábbis az autóipar számára. A probléma
forrása az, hogy a chipgyártók a 2020-as helyzetre reagálva az autóipar
helyett inkább a fogyasztói elektronikai cikkeket gyártó cégekre
helyezték át a hangsúly, miután az olyan termékek kereslete jelentősen
megugrott a stay-at-home világban, mint a Playstation, az Xbox, vagy az
iPhone.
A Bloomberg összefoglaló anyagában arra
is felhívta a figyelmet, hogy a chipgyártók azért is favorizálják a
szórakoztató elektronikai eszközök gyártóit, mert sokkal nagyobb
megrendeléseket biztosítanak számukra. Példaként az okostelefonok piacát
emelték ki, ahol éves szinten több mint egymilliárd új eszközbe
kerülnek félvezetők, míg az autóipar durván 80 millió járművet állít
elő.
Amivel viszont nem számoltak a chipgyártók, hogy az autóipari gyártás visszapattanása jóval gyorsabb lesz a vártnál.
A
világ legnagyobb autópiacának számító Kínában például a februári 80
százalékos zuhanás után mindössze 6,8 százalékkal csökkentek az eladások
tavaly az előző évhez képest.
A probléma mostanra olyannyira
eszkalálódott, hogy több autógyártónak bizonyos ideig le kellett
állítania a gyártást, hiszen mostanra a chipek annyira elengedhetetlen
elemeivé váltak az autóknak, mint az üveg vagy az acél. Többek között az
érintőképernyőkhöz, a navigációs rendszerekhez és a Bluetooth
kapcsolathoz is használnak chipeket, és nyilvánvalóan nem lehet úgy
legyártani az új modelleket, ha ezek közül valamelyik hiányzik.
Ennek
következtében a Toyota például gyártósorokat állított le Kínában; a
Fiat Chrysler ideiglenesen leállította a gyártást Ontarióban és
Mexikóban; a Volkswagen figyelmeztetett, hogy problémák lehetnek a
gyártással Kínában, Európában, és az Egyesült Államokban, legutóbb pedig
a Ford egy hónapra leállította a termelést egyik németországi gyárában, egy indiai üzemben pedig egy héttel meghosszabbította a háromnapos munkaszünetet.
A chiphiány a magyarországi autógyártást is elérte,
elsőként a kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelezte, hogy a december 18-án
kezdődött ideiglenes leállás után ugyan hamarosan újraindul a gyártás
Kecskeméten, de néhány nap múlva ismét szünetelni fog a termelés. A
Magyar Suzuki jelezte, hogy a globális chip, félvezető-hiány jelentős
problémát jelent az autóipari elektronikai beszállítóknak, ezáltal az
autógyártó cégeknek, beleértve a magyarországi operációt. Mindemellett
az Audi Hungária kommunikációs vezetője azt közölte, hogy
alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az
alkatrészellátáshoz kell igazítani a gyártást.
A globális chiphiány egyébként alapvetően is gyenge helyzetében érte
az autóipart, az eladások tavaly 25 százalékot zuhantak az egy évvel
korábbihoz képest és mindeközben nyakunkon az elektromosautó-forradalom
is, ami igen jelentős ráfordításokat igényel a hagyományos
autógyártóktól, ha fel akarják venni a versenyt a Teslával vagy a kínai
startupokkal, mint a Nio. Összefoglalva tehát nagyon rosszkor jött az
autóiparnak, hogy problémák vannak a gyártással.
Hogy meddig
tarthat a chiphiány az egyelőre bizonytalan. A megrendeléstől számítva
20-25 hétbe is beletelhet, amíg a chipek megéreznek a gyárakba. Az IHS
Market szerint a chiphiány akár 2021 egész első felében is kitarthat.
Mi a helyzet a chipgyártókkal?
Az
nyilvánvaló, hogy az autóipar számára mennyire kedvezőtlen a kialakult
helyzet, na de mi van azokkal az autóipari beszállítókkal, akik
szállítják a jelenleg hiánycikknek számító chipeket? Az autóipari
chipszegmens egy aránylag szűk piac, a legnagyobb nevek az iparágban az
NXP Semiconductors, az Infineon Technologies, a Renesas Electronics, az
STMicroelectronics, a Texas Instruments, a Bosch, és az ON
Semiconductor. Ez a maréknyi cég fedi le a globális piac több mint
felét, és a tőzsdén már igen méretes piaci kapitalizációra tettek szert.
Nem
véletlen egyébként, hogy ekkorára nőttek ezek a cégek, hiszen
technológiai vállalatok révén óriásit raliztak a tavaly márciusi
mélypont óta. Összevetve az S&P 500 73,3 százalékos emelkedésével,
ezek a részvények jelentősen felülteljesítők voltak, sőt még a 91
százalékos ralit produkáló Nasdaq is elmarad a legtöbbjük mögött.
Sok
esetben viszont nem ezek a cégek, hanem a partnereik gyártják a
chipeket úgynevezett öntödékben, egy ilyen vállalat a Taiwan
Semiconductor is. A TSMC múlt héten jelentette be, hogy egy 28 milliárd
dolláros kapacitásbővítő beruházást hajt végre, ami brutális összeg,
ebből is látszik, hogy
a chipek iránti kereslet kielégítésében alaposan lemaradtak a gyártók.
Összességében
tehát a kereslet vártnál nagyobb mértékű visszapattanása, és a kínálati
oldali problémák kedvező hatással lehetnek a chipgyártók
részvényárfolyamaira. A holland NXP még múlt hónapban jelezte, hogy árat
kell emelnie minden termékre, mivel az anyagköltség jelentősen megnőtt
és súlyos hiány alakult ki a chipekből. Ennek fényében megnéztük, hogy a
legnagyobb autóipari kitettséggel rendelkező chipgyártók közül
melyekben lehet fantázia.
Mit gondolnak az elemzők?
A
2022-es P/E ráta alapján az NXP a legolcsóbb (17,7-es P/E), EPS
növekedési szempontból pedig a középmezőnyben helyezkedik el. Emellett
ez a cég rendelkezik arányaiban a legnagyobb autóipari kitettséggel. Ami
még szintén érdemel említést, az az ON Semiconductor, amely a
legmagasabb EPS növekedési kilátásokkal rendelkezik, miközben P/E ráta
alapján a középmezőnyben helyezkedik el. Kiugró értéket mutat még az
ábrán az SMIC is, amelynek 74-es az előretekintő P/E rátája, és
várhatóan csökkenni fognak a vállalat eredményei 2022-ig.
Árbevétel
alapon a legnagyobb vizsgált cég egyértelműen az Nvidia, bár az
igazsághoz hozzátartozik, hogy a cég autóipari kitettsége relatíve
alacsony (viszont az is igaz, hogy nem csak az autóiparra terjed ki a
chiphiány). Bevételnövekedés szempontjából is az Nvidia kilátásai a
legjobbak, viszont látszik az is, hogy P/S alapon kifejezetten drága a
szektortársak papírjaihoz képest. Szektorszinten átlagos
árbevételnövekedési kilátásokkal rendelkezik a japán Renesas Electronics
és az STMicroelectronics, viszont a 2022-es becsült árbevételre vetítve
ezek a cégek a legolcsóbbak.
Az
elemzői ajánlásokat tekintve az látszik, hogy többségben optimisták a
szakemberek a szektorra, itt a prímet a Renesas viszi, hiszen a céget
követő 15 elemzőből az összes vételre ajánlja a részvényt. A lista alján
látjuk az SMIC-t és a Texas Instruments-t, amelyben szerepet
játszathatnak azok a kilátások, amelyeket az előző ábrákon is
látszottak.
Az
elemzői célárak átlaga alapján vett felértékelődési potenciálból az
látszik, hogy sok esetben vagy a befektetők szaladtak előre, vagy az
elemzők maradtak le. Az SMIC itt is a lista végén van ráadásul nem is
kis mértékben van lemaradva, viszont az is látszik, hogy az árazások
alapján alapvetően vonzó részvények is már az elemzők előtt járnak.
Lehet tér azonban még a növekedésre az Nvidia, az STMicroelectronics és a
Renesas előtt.
STMicroelectronics
Az
árazási mutatókat és az elemzői ajánlásokat is figyelembe véve az egyik
legvonzóbb részvény az STMicroelectronics lehet a szektorból. A többi
céghez hasonlóan az STMicro sem kizárólag autóipari chipeket gyárt,
viszont a járműiparon belül a villanyosítás és a digitalizáció számít a
cég stratégiai fókuszpontjainak. Mindkét trend igen erősen gyorsulni
látszik, az elektromosautó-eladások is jelentősen növekednek és a
fejlett vezetéssegítő rendszerek (ADAS) is egyre inkább elterjednek.
A
részvény technikai képét nézve látszik, hogy a tavaly márciusi mélypont
óta töretlen az emelkedő trend. A decemberi lokális csúcs előtt
RSI-divergencia is megfigyelhető a grafikonon, viszont a csúcsról több
mint 16 százalékot zuhant az árfolyam, egészen a márciusi mélypontra és a
történelmi csúcsra húzott Fibonacci 23,6 százalékos szintjéig. Jelenleg
ismét csúcstámadás készülhet, és egyelőre RSI alapján túlvettségről sem
beszélhetünk, így érdemes figyelni a korábbi történelmi csúcsra.
Azt
még érdemes megemlíteni, hogy jelenleg nem csak az autóiparban van
chiphiány, azt látjuk, hogy számos területen nem bírják tartani a lépést
a gyártók a kereslettel (próbáljon meg valaki PlayStation 5-öt venni),
tehát az olyan cégek is jó választások lehetnek, amelyeknek jóval kisebb
az autóipari kitettsége, mint például az Nvidia, amely technikai
szempontból is érdekes szinteken jár most. Az árfolyam hónapok óta egy
beszűkülő alakzatban mozog, amelyből, ha felfelé törne ki, akkor a 575
dolláros szint lehet izgalmas, ami az októberi lokális csúcs szintje.