ennyire egyszerű kereskedni
Koffein Előzmény: #868014Sorra állítják le üzemeiket világszerte az autógyártók a most már globálissá váló chiphiány miatt, a beszállítói szűk keresztmetszet már a magyarországi autógyártást is érinti. A chiphiány a koronavírus-járvány egyik továbbgyűrűző hatása, az autóipari kereslet összeesése, majd vártnál gyorsabb visszapattanása felkészületlenül érte a beszállítókat. A chipgyártók igyekeznek felpörgetni beruházásaikat, de még így sem tudják egyhamar kielégíteni az autóipar igényeit, főként úgy, hogy más iparágakban, például a szórakoztatóelektronikai termékeket gyártó cégeknél is nagy az éhség a chipek iránt, így akár az egész idei első félévet végig kísérheti a jelenség. Megvizsgáltuk a legnagyobb autóipari kitettséggel rendelkező chipgyártók kilátásait, részvényeik árazását és az elemzői véleményeket.
Chiphiány az autóiparban
Még egy évvel a járvány kitörése után is képes újra megtalálni az autóipart a koronavírus. 2020 első felében a keresletre mért ütés miatt szenvedtek az autógyártók, most viszont a beszállítói oldalon akadtak problémák, hiszen a járművek elengedhetetlen elemének számító félvezetőkből szűkös a kínálat – legalábbis az autóipar számára. A probléma forrása az, hogy a chipgyártók a 2020-as helyzetre reagálva az autóipar helyett inkább a fogyasztói elektronikai cikkeket gyártó cégekre helyezték át a hangsúly, miután az olyan termékek kereslete jelentősen megugrott a stay-at-home világban, mint a Playstation, az Xbox, vagy az iPhone.
A Bloomberg összefoglaló anyagában arra is felhívta a figyelmet, hogy a chipgyártók azért is favorizálják a szórakoztató elektronikai eszközök gyártóit, mert sokkal nagyobb megrendeléseket biztosítanak számukra. Példaként az okostelefonok piacát emelték ki, ahol éves szinten több mint egymilliárd új eszközbe kerülnek félvezetők, míg az autóipar durván 80 millió járművet állít elő.
Amivel viszont nem számoltak a chipgyártók, hogy az autóipari gyártás visszapattanása jóval gyorsabb lesz a vártnál.
A világ legnagyobb autópiacának számító Kínában például a februári 80 százalékos zuhanás után mindössze 6,8 százalékkal csökkentek az eladások tavaly az előző évhez képest.
A probléma mostanra olyannyira eszkalálódott, hogy több autógyártónak bizonyos ideig le kellett állítania a gyártást, hiszen mostanra a chipek annyira elengedhetetlen elemeivé váltak az autóknak, mint az üveg vagy az acél. Többek között az érintőképernyőkhöz, a navigációs rendszerekhez és a Bluetooth kapcsolathoz is használnak chipeket, és nyilvánvalóan nem lehet úgy legyártani az új modelleket, ha ezek közül valamelyik hiányzik.
Ennek következtében a Toyota például gyártósorokat állított le Kínában; a Fiat Chrysler ideiglenesen leállította a gyártást Ontarióban és Mexikóban; a Volkswagen figyelmeztetett, hogy problémák lehetnek a gyártással Kínában, Európában, és az Egyesült Államokban, legutóbb pedig a Ford egy hónapra leállította a termelést egyik németországi gyárában, egy indiai üzemben pedig egy héttel meghosszabbította a háromnapos munkaszünetet.
A chiphiány a magyarországi autógyártást is elérte, elsőként a kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelezte, hogy a december 18-án kezdődött ideiglenes leállás után ugyan hamarosan újraindul a gyártás Kecskeméten, de néhány nap múlva ismét szünetelni fog a termelés. A Magyar Suzuki jelezte, hogy a globális chip, félvezető-hiány jelentős problémát jelent az autóipari elektronikai beszállítóknak, ezáltal az autógyártó cégeknek, beleértve a magyarországi operációt. Mindemellett az Audi Hungária kommunikációs vezetője azt közölte, hogy alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a gyártást.
A globális chiphiány egyébként alapvetően is gyenge helyzetében érte az autóipart, az eladások tavaly 25 százalékot zuhantak az egy évvel korábbihoz képest és mindeközben nyakunkon az elektromosautó-forradalom is, ami igen jelentős ráfordításokat igényel a hagyományos autógyártóktól, ha fel akarják venni a versenyt a Teslával vagy a kínai startupokkal, mint a Nio. Összefoglalva tehát nagyon rosszkor jött az autóiparnak, hogy problémák vannak a gyártással.
Hogy meddig tarthat a chiphiány az egyelőre bizonytalan. A megrendeléstől számítva 20-25 hétbe is beletelhet, amíg a chipek megéreznek a gyárakba. Az IHS Market szerint a chiphiány akár 2021 egész első felében is kitarthat.
Mi a helyzet a chipgyártókkal?
Az nyilvánvaló, hogy az autóipar számára mennyire kedvezőtlen a kialakult helyzet, na de mi van azokkal az autóipari beszállítókkal, akik szállítják a jelenleg hiánycikknek számító chipeket? Az autóipari chipszegmens egy aránylag szűk piac, a legnagyobb nevek az iparágban az NXP Semiconductors, az Infineon Technologies, a Renesas Electronics, az STMicroelectronics, a Texas Instruments, a Bosch, és az ON Semiconductor. Ez a maréknyi cég fedi le a globális piac több mint felét, és a tőzsdén már igen méretes piaci kapitalizációra tettek szert.
Nem véletlen egyébként, hogy ekkorára nőttek ezek a cégek, hiszen technológiai vállalatok révén óriásit raliztak a tavaly márciusi mélypont óta. Összevetve az S&P 500 73,3 százalékos emelkedésével, ezek a részvények jelentősen felülteljesítők voltak, sőt még a 91 százalékos ralit produkáló Nasdaq is elmarad a legtöbbjük mögött.
Sok esetben viszont nem ezek a cégek, hanem a partnereik gyártják a chipeket úgynevezett öntödékben, egy ilyen vállalat a Taiwan Semiconductor is. A TSMC múlt héten jelentette be, hogy egy 28 milliárd dolláros kapacitásbővítő beruházást hajt végre, ami brutális összeg, ebből is látszik, hogy
a chipek iránti kereslet kielégítésében alaposan lemaradtak a gyártók.
Összességében tehát a kereslet vártnál nagyobb mértékű visszapattanása, és a kínálati oldali problémák kedvező hatással lehetnek a chipgyártók részvényárfolyamaira. A holland NXP még múlt hónapban jelezte, hogy árat kell emelnie minden termékre, mivel az anyagköltség jelentősen megnőtt és súlyos hiány alakult ki a chipekből. Ennek fényében megnéztük, hogy a legnagyobb autóipari kitettséggel rendelkező chipgyártók közül melyekben lehet fantázia.
Mit gondolnak az elemzők?
A 2022-es P/E ráta alapján az NXP a legolcsóbb (17,7-es P/E), EPS növekedési szempontból pedig a középmezőnyben helyezkedik el. Emellett ez a cég rendelkezik arányaiban a legnagyobb autóipari kitettséggel. Ami még szintén érdemel említést, az az ON Semiconductor, amely a legmagasabb EPS növekedési kilátásokkal rendelkezik, miközben P/E ráta alapján a középmezőnyben helyezkedik el. Kiugró értéket mutat még az ábrán az SMIC is, amelynek 74-es az előretekintő P/E rátája, és várhatóan csökkenni fognak a vállalat eredményei 2022-ig.
Árbevétel alapon a legnagyobb vizsgált cég egyértelműen az Nvidia, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a cég autóipari kitettsége relatíve alacsony (viszont az is igaz, hogy nem csak az autóiparra terjed ki a chiphiány). Bevételnövekedés szempontjából is az Nvidia kilátásai a legjobbak, viszont látszik az is, hogy P/S alapon kifejezetten drága a szektortársak papírjaihoz képest. Szektorszinten átlagos árbevételnövekedési kilátásokkal rendelkezik a japán Renesas Electronics és az STMicroelectronics, viszont a 2022-es becsült árbevételre vetítve ezek a cégek a legolcsóbbak.
Az elemzői ajánlásokat tekintve az látszik, hogy többségben optimisták a szakemberek a szektorra, itt a prímet a Renesas viszi, hiszen a céget követő 15 elemzőből az összes vételre ajánlja a részvényt. A lista alján látjuk az SMIC-t és a Texas Instruments-t, amelyben szerepet játszathatnak azok a kilátások, amelyeket az előző ábrákon is látszottak.
Az elemzői célárak átlaga alapján vett felértékelődési potenciálból az látszik, hogy sok esetben vagy a befektetők szaladtak előre, vagy az elemzők maradtak le. Az SMIC itt is a lista végén van ráadásul nem is kis mértékben van lemaradva, viszont az is látszik, hogy az árazások alapján alapvetően vonzó részvények is már az elemzők előtt járnak. Lehet tér azonban még a növekedésre az Nvidia, az STMicroelectronics és a Renesas előtt.
STMicroelectronics
Az árazási mutatókat és az elemzői ajánlásokat is figyelembe véve az egyik legvonzóbb részvény az STMicroelectronics lehet a szektorból. A többi céghez hasonlóan az STMicro sem kizárólag autóipari chipeket gyárt, viszont a járműiparon belül a villanyosítás és a digitalizáció számít a cég stratégiai fókuszpontjainak. Mindkét trend igen erősen gyorsulni látszik, az elektromosautó-eladások is jelentősen növekednek és a fejlett vezetéssegítő rendszerek (ADAS) is egyre inkább elterjednek.
A részvény technikai képét nézve látszik, hogy a tavaly márciusi mélypont óta töretlen az emelkedő trend. A decemberi lokális csúcs előtt RSI-divergencia is megfigyelhető a grafikonon, viszont a csúcsról több mint 16 százalékot zuhant az árfolyam, egészen a márciusi mélypontra és a történelmi csúcsra húzott Fibonacci 23,6 százalékos szintjéig. Jelenleg ismét csúcstámadás készülhet, és egyelőre RSI alapján túlvettségről sem beszélhetünk, így érdemes figyelni a korábbi történelmi csúcsra.
Azt még érdemes megemlíteni, hogy jelenleg nem csak az autóiparban van chiphiány, azt látjuk, hogy számos területen nem bírják tartani a lépést a gyártók a kereslettel (próbáljon meg valaki PlayStation 5-öt venni), tehát az olyan cégek is jó választások lehetnek, amelyeknek jóval kisebb az autóipari kitettsége, mint például az Nvidia, amely technikai szempontból is érdekes szinteken jár most. Az árfolyam hónapok óta egy beszűkülő alakzatban mozog, amelyből, ha felfelé törne ki, akkor a 575 dolláros szint lehet izgalmas, ami az októberi lokális csúcs szintje.