na mi a f@sz ez az esés?
mármint miért csapna le? Nem bennfentes. Itt a kérdés az, hogy mikor jön el az a hír, amikor valami pukkasztja a buborékot.
Mert a robinhoodok legnagyobb része nem részvényt vesz, hanem opciókat. Gondolom kva sokat nyernek, ha felfele megy a részvény és minél többet nyernek annál komolyabb lóvékkal és annál komolyabb kockázatokkal nyomják a kereskedést.
Viszont abban a pillanatban, ahogy elkezdik zárni ezeket a tranzakciókat, mert vmi hiba lesz a rendszerben, vagy egy nagy bálna rátenyerel a sell gombra, abban a pillanatban fognak jönni a margin call-ok. És akkor annyi időnk nem lesz, hogy összerosáljuk magunkat , olyan zuhanás lesz.
Itt a kérdés az, hogy mikor lesz ez, mert addig viszont, aki lemarad, az kimarad és kva szar nézni, ahogy az összes mafla csinálja a dollármilliárdjait mindenféle shit papírokkal, míg te ülsz az amúgy leértékelődő dollárban...
Kíváncsi vagyok, hogy mikor lesz az a pillanat, amikor a SEC lecsap a wallstreetbettses csapatra...
GME: csak ma after hoursba +50%
BB-t csak most kezdik tépni +30
AMC is most került terítékre +32
őrület...
Atttya ég gyerekek, megindult a Nano Dimension rakéta!
érdekes , hogy ma egyszerre ütik a premarketben az olajos papírokat és az alternatív meghajtásos papírokat és a chipgyártókat is. Na meg a Cannabisosokat is.
Sorra állítják le üzemeiket világszerte az autógyártók a most már globálissá váló chiphiány miatt, a beszállítói szűk keresztmetszet már a magyarországi autógyártást is érinti. A chiphiány a koronavírus-járvány egyik továbbgyűrűző hatása, az autóipari kereslet összeesése, majd vártnál gyorsabb visszapattanása felkészületlenül érte a beszállítókat. A chipgyártók igyekeznek felpörgetni beruházásaikat, de még így sem tudják egyhamar kielégíteni az autóipar igényeit, főként úgy, hogy más iparágakban, például a szórakoztatóelektronikai termékeket gyártó cégeknél is nagy az éhség a chipek iránt, így akár az egész idei első félévet végig kísérheti a jelenség. Megvizsgáltuk a legnagyobb autóipari kitettséggel rendelkező chipgyártók kilátásait, részvényeik árazását és az elemzői véleményeket.
Még egy évvel a járvány kitörése után is képes újra megtalálni az autóipart a koronavírus. 2020 első felében a keresletre mért ütés miatt szenvedtek az autógyártók, most viszont a beszállítói oldalon akadtak problémák, hiszen a járművek elengedhetetlen elemének számító félvezetőkből szűkös a kínálat – legalábbis az autóipar számára. A probléma forrása az, hogy a chipgyártók a 2020-as helyzetre reagálva az autóipar helyett inkább a fogyasztói elektronikai cikkeket gyártó cégekre helyezték át a hangsúly, miután az olyan termékek kereslete jelentősen megugrott a stay-at-home világban, mint a Playstation, az Xbox, vagy az iPhone.
A Bloomberg összefoglaló anyagában arra is felhívta a figyelmet, hogy a chipgyártók azért is favorizálják a szórakoztató elektronikai eszközök gyártóit, mert sokkal nagyobb megrendeléseket biztosítanak számukra. Példaként az okostelefonok piacát emelték ki, ahol éves szinten több mint egymilliárd új eszközbe kerülnek félvezetők, míg az autóipar durván 80 millió járművet állít elő.
Amivel viszont nem számoltak a chipgyártók, hogy az autóipari gyártás visszapattanása jóval gyorsabb lesz a vártnál.
A világ legnagyobb autópiacának számító Kínában például a februári 80 százalékos zuhanás után mindössze 6,8 százalékkal csökkentek az eladások tavaly az előző évhez képest.
A probléma mostanra olyannyira eszkalálódott, hogy több autógyártónak bizonyos ideig le kellett állítania a gyártást, hiszen mostanra a chipek annyira elengedhetetlen elemeivé váltak az autóknak, mint az üveg vagy az acél. Többek között az érintőképernyőkhöz, a navigációs rendszerekhez és a Bluetooth kapcsolathoz is használnak chipeket, és nyilvánvalóan nem lehet úgy legyártani az új modelleket, ha ezek közül valamelyik hiányzik.
Ennek következtében a Toyota például gyártósorokat állított le Kínában; a Fiat Chrysler ideiglenesen leállította a gyártást Ontarióban és Mexikóban; a Volkswagen figyelmeztetett, hogy problémák lehetnek a gyártással Kínában, Európában, és az Egyesült Államokban, legutóbb pedig a Ford egy hónapra leállította a termelést egyik németországi gyárában, egy indiai üzemben pedig egy héttel meghosszabbította a háromnapos munkaszünetet.
A chiphiány a magyarországi autógyártást is elérte, elsőként a kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelezte, hogy a december 18-án kezdődött ideiglenes leállás után ugyan hamarosan újraindul a gyártás Kecskeméten, de néhány nap múlva ismét szünetelni fog a termelés. A Magyar Suzuki jelezte, hogy a globális chip, félvezető-hiány jelentős problémát jelent az autóipari elektronikai beszállítóknak, ezáltal az autógyártó cégeknek, beleértve a magyarországi operációt. Mindemellett az Audi Hungária kommunikációs vezetője azt közölte, hogy alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a gyártást.
A globális chiphiány egyébként alapvetően is gyenge helyzetében érte az autóipart, az eladások tavaly 25 százalékot zuhantak az egy évvel korábbihoz képest és mindeközben nyakunkon az elektromosautó-forradalom is, ami igen jelentős ráfordításokat igényel a hagyományos autógyártóktól, ha fel akarják venni a versenyt a Teslával vagy a kínai startupokkal, mint a Nio. Összefoglalva tehát nagyon rosszkor jött az autóiparnak, hogy problémák vannak a gyártással.
Hogy meddig tarthat a chiphiány az egyelőre bizonytalan. A megrendeléstől számítva 20-25 hétbe is beletelhet, amíg a chipek megéreznek a gyárakba. Az IHS Market szerint a chiphiány akár 2021 egész első felében is kitarthat.
Az nyilvánvaló, hogy az autóipar számára mennyire kedvezőtlen a kialakult helyzet, na de mi van azokkal az autóipari beszállítókkal, akik szállítják a jelenleg hiánycikknek számító chipeket? Az autóipari chipszegmens egy aránylag szűk piac, a legnagyobb nevek az iparágban az NXP Semiconductors, az Infineon Technologies, a Renesas Electronics, az STMicroelectronics, a Texas Instruments, a Bosch, és az ON Semiconductor. Ez a maréknyi cég fedi le a globális piac több mint felét, és a tőzsdén már igen méretes piaci kapitalizációra tettek szert.
Nem véletlen egyébként, hogy ekkorára nőttek ezek a cégek, hiszen technológiai vállalatok révén óriásit raliztak a tavaly márciusi mélypont óta. Összevetve az S&P 500 73,3 százalékos emelkedésével, ezek a részvények jelentősen felülteljesítők voltak, sőt még a 91 százalékos ralit produkáló Nasdaq is elmarad a legtöbbjük mögött.
Sok esetben viszont nem ezek a cégek, hanem a partnereik gyártják a chipeket úgynevezett öntödékben, egy ilyen vállalat a Taiwan Semiconductor is. A TSMC múlt héten jelentette be, hogy egy 28 milliárd dolláros kapacitásbővítő beruházást hajt végre, ami brutális összeg, ebből is látszik, hogy
a chipek iránti kereslet kielégítésében alaposan lemaradtak a gyártók.
Összességében tehát a kereslet vártnál nagyobb mértékű visszapattanása, és a kínálati oldali problémák kedvező hatással lehetnek a chipgyártók részvényárfolyamaira. A holland NXP még múlt hónapban jelezte, hogy árat kell emelnie minden termékre, mivel az anyagköltség jelentősen megnőtt és súlyos hiány alakult ki a chipekből. Ennek fényében megnéztük, hogy a legnagyobb autóipari kitettséggel rendelkező chipgyártók közül melyekben lehet fantázia.
A 2022-es P/E ráta alapján az NXP a legolcsóbb (17,7-es P/E), EPS növekedési szempontból pedig a középmezőnyben helyezkedik el. Emellett ez a cég rendelkezik arányaiban a legnagyobb autóipari kitettséggel. Ami még szintén érdemel említést, az az ON Semiconductor, amely a legmagasabb EPS növekedési kilátásokkal rendelkezik, miközben P/E ráta alapján a középmezőnyben helyezkedik el. Kiugró értéket mutat még az ábrán az SMIC is, amelynek 74-es az előretekintő P/E rátája, és várhatóan csökkenni fognak a vállalat eredményei 2022-ig.
Árbevétel alapon a legnagyobb vizsgált cég egyértelműen az Nvidia, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a cég autóipari kitettsége relatíve alacsony (viszont az is igaz, hogy nem csak az autóiparra terjed ki a chiphiány). Bevételnövekedés szempontjából is az Nvidia kilátásai a legjobbak, viszont látszik az is, hogy P/S alapon kifejezetten drága a szektortársak papírjaihoz képest. Szektorszinten átlagos árbevételnövekedési kilátásokkal rendelkezik a japán Renesas Electronics és az STMicroelectronics, viszont a 2022-es becsült árbevételre vetítve ezek a cégek a legolcsóbbak.
Az elemzői ajánlásokat tekintve az látszik, hogy többségben optimisták a szakemberek a szektorra, itt a prímet a Renesas viszi, hiszen a céget követő 15 elemzőből az összes vételre ajánlja a részvényt. A lista alján látjuk az SMIC-t és a Texas Instruments-t, amelyben szerepet játszathatnak azok a kilátások, amelyeket az előző ábrákon is látszottak.
Az elemzői célárak átlaga alapján vett felértékelődési potenciálból az látszik, hogy sok esetben vagy a befektetők szaladtak előre, vagy az elemzők maradtak le. Az SMIC itt is a lista végén van ráadásul nem is kis mértékben van lemaradva, viszont az is látszik, hogy az árazások alapján alapvetően vonzó részvények is már az elemzők előtt járnak. Lehet tér azonban még a növekedésre az Nvidia, az STMicroelectronics és a Renesas előtt.
Az árazási mutatókat és az elemzői ajánlásokat is figyelembe véve az egyik legvonzóbb részvény az STMicroelectronics lehet a szektorból. A többi céghez hasonlóan az STMicro sem kizárólag autóipari chipeket gyárt, viszont a járműiparon belül a villanyosítás és a digitalizáció számít a cég stratégiai fókuszpontjainak. Mindkét trend igen erősen gyorsulni látszik, az elektromosautó-eladások is jelentősen növekednek és a fejlett vezetéssegítő rendszerek (ADAS) is egyre inkább elterjednek.
A részvény technikai képét nézve látszik, hogy a tavaly márciusi mélypont óta töretlen az emelkedő trend. A decemberi lokális csúcs előtt RSI-divergencia is megfigyelhető a grafikonon, viszont a csúcsról több mint 16 százalékot zuhant az árfolyam, egészen a márciusi mélypontra és a történelmi csúcsra húzott Fibonacci 23,6 százalékos szintjéig. Jelenleg ismét csúcstámadás készülhet, és egyelőre RSI alapján túlvettségről sem beszélhetünk, így érdemes figyelni a korábbi történelmi csúcsra.
Azt még érdemes megemlíteni, hogy jelenleg nem csak az autóiparban van chiphiány, azt látjuk, hogy számos területen nem bírják tartani a lépést a gyártók a kereslettel (próbáljon meg valaki PlayStation 5-öt venni), tehát az olyan cégek is jó választások lehetnek, amelyeknek jóval kisebb az autóipari kitettsége, mint például az Nvidia, amely technikai szempontból is érdekes szinteken jár most. Az árfolyam hónapok óta egy beszűkülő alakzatban mozog, amelyből, ha felfelé törne ki, akkor a 575 dolláros szint lehet izgalmas, ami az októberi lokális csúcs szintje.
Legalább elmondhatják, hogy a bloombergre is felkerültek :)
3napnyi szünet meghozta a robinhooderek étvágyát.. buybuybuy :)
ERősen indul a premarket...
ZOM +27%,
GME +15%...
és a Nano dimension is +5% :-)
https://twitter.com/TikTokInvestors/status/1350854...
ha így működik, miért nem dollár milliomos mindenki? :)
Gondolom megbízható, ha jól emlékszem Ohio vagy Idaho vagy valamely olyan állam, ahol a Trump szavazók voltak többségben.
vagyis eddig úgy néz ki
"Biden további 1,9 ezermilliárd dollárt pumpálna az amerikai gazdaságba. A
méretes csomag további 1400 dollárt küldene az állampolgároknak, a heti
300 dolláros rendkívüli munkanélküli támogatás 400 dollárra emelkedne,
és szeptemberig lenne elérhető. A kilakoltatási moratóriumot szintén
szeptember végéig hosszabbítanák meg. A gyerekek utáni adójóváírás több
mint 1000 dollárral emelkedne az idei évben, a helyi önkormányzatok 350
milliárd dolláros, az iskolák 130 milliárdos, az országos oltási kampány
pedig 160 milliárd dolláros támogatásban részesülne. Végezetül a
minimálbér óránként 15 dollárra emelkedne.
A tegnap este bejelentett csomaggal azonban nem ér véget a lazítás.
Biden februárban egy újabb, infrastruktúra fejlesztésre és
környezetvédelemre fókuszáló csomag bejelentését tervezi."
nem tudom mennyire megbízható forrás, de ez így elég érdekes fordulat...
"„Tudomásunkra jutott, hogy a Twitter és a Facebook cenzúrázza
ügyfeleinket és az információkat” – írta a szolgáltató az ügyfeleknek
írt levelében, és mivel túl sok ügyfél kéri a webhelyek blokkolását arra
hivatkozva, hogy nem szeretné, ha megjelenne a számítógépén, ezért az
összes ügyfél számára elérhetetlenné teszi a Facebookot és a Twittert,
hacsak egyénileg nem fordulnak a céghez, hogy hozzáférést kérjenek."
„A társaságunk nem hisz abban, hogy egy weboldalnak vagy egy
közösségi oldalnak joga van cenzúrázni a tartalmat, közzétenni, majd
elrejteni az információkat”– áll a Your T1 WIFI közleményében.
a cikket olvasva, az jutott eszembe, hogy a Pepsi bevétele növekedet egy picikét...
Igen, a vége fele Alinda elkezdett egy picit kacérkodni Kapitány bácsival :)
A legfogósabb rész 23:20-nál, mely szervesen kapcsolódik a legutóbb a Tudomány topikban felvetett és ott sem megválaszolt kérdésemhez:
http://tozsdefigyelo.com/forum/update-post?id=8674...
A Shell is ezt már 1988 óta tudja és nem reagált.
És ő a siker ember most arra hivatkozik, hogy a társadalom sem reagált.
Erre a reporternő szintén nem reagál és a fórumtársak sem reagálnak a fenit hozzászólás számon általam feltett kérdésre.
Van egy K++VA nagy probléma és senki semmire nem reagál.