Regisztráció Elfelejtett jelszó

Nemzetközi és magyar gazdaság magyar aktuálpolitika nélkül

Mi a baj a magyar adóssággal?

#558552 prospero

Ide is beteszem ezt a jó cikket a magyar adósságról, nemcsak Magyarország topicba, mondjuk utolsó következtetésével nem értek egyet teljesen, de a diagnózis jó és a következtetések is részben.

Itt egy nagyon jó cikk, hogy miért is nincs beruházás növekedés, azon - a ballibek által hangoztatott nézettel ellentétben: már nem oszt nem szoroz a befektetők megítélése:

http://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2012/09/26/mi_a_baj_a_magyar_adossaggal/

"Időről-időre fellángol a vita, hogy miért teljesít a magyar gazdaság az egyik leggyengébben a régióban. Ennek során azonban a figyelem elég egyenlőtlenül oszlik meg a különböző tényezők között: míg a kormányzat szerepéről – amely rövidtávon és könnyebben megváltoztatható – szinte minden nap lehet olvasni, addig a – hosszabb távon, politikai ciklusokon átívelő adottságnak tekinthető és nehezebben is megváltoztatható – gazdasági fundamentumokról kevesebb szó esik, az is inkább szűkebb szakmai körökben. Így meglepő módon Európa egyik legeladósodottabb országában az általános diskurzusnak alig része az adósság növekedésre gyakorolt hatása, holott ez a nemzetközi szakirodalomban manapság igen felkapott téma. Pedig nagyon valószínű, hogy az ország magas külső finanszírozási igénye és adóssága még hosszú éveken keresztül lefojtó hatást gyakorol majd a növekedésre, így valószínűleg nem a következő néhány évben fogunk visszazárkózni olyan, kedvezőbb finanszírozási helyzetű régiós versenytársainkhoz, mint Csehország vagy Szlovákia.

Mekkora is a magyar adósság?

Bár a közbeszédben általában az államadósság nagysága van leginkább előtérben, valójában ennél sokkal fontosabb mutató egy ország teljes külső finanszírozásra való ráutaltsága. Ez mutatja meg, hogy mennyi pénzt kell külföldről szereznünk a gazdaságunk működtetéséhez és lejáró fizetési kötelezettségeink megújításához. Hogy ez a külső finanszírozás igény hogyan oszlik meg szektorok – állam, vállalatok és háztartás – illetve finanszírozási formák – adósság vagy tőke – között, az szintén fontos, de ehhez képest másodlagos kérdés.

egyik cikk

Egyes európai országok teljes nettó külső tartozása illetve nem saját tőke alapú (adósságjellegű) nettó külső tartozása a GDP arányában 2010-benFotó: Eurostat / MNB

Ahogy az 1. ábráról leolvasható, a teljes nettó külső tartozás /GDP mutató alapján Magyarország a külső finanszírozásra harmadik legnagyobb mértékben ráutalt ország egész Európában (2010-es adat), alapvetően az eurózóna válság-országaival és a balti országokkal egy ligában. Ez az oka annak, hogy a 2008 óta tartó pénzügyi válság – amelynek során a külső források szerzése nehézkessé és drágává vált – olyan érzékenyen érintette hazánkat. Fontos látni azt is, hogy mindeközben a számunkra referenciapontul szolgáló országok – Csehország, Szlovákia és Lengyelország – nagyságrendileg jobb fundamentumokkal rendelkeznek ezen a téren: a legrosszabbnak számító lengyel nettó külső tartozási adat (66%) is csak közel fele a magyarénak (111%).

Ha a külső tartozások szerkezetét nézzük, akkor is inkább negatív a kép. Kedvező ugyan, hogy Magyarországon a közvetlen tőkebefektetés alapú külső finanszírozás jóval nagyobb arányú, mint például az eurózóna periféria országaiban. De még így is, az adósságjellegű nettó külső finanszírozásunk a 7. legmagasabb egész Európában – míg például Csehország majdnem nettó hitelkihelyezői pozícióban van, Szlovákiának pedig harmad-akkora, Lengyelországnak másfélszer kisebb a nettó külső adóssága a miénknél. Az is kedvezőtlen számunkra, hogy a belföldi szereplők közül nálunk – amint köztudott – épp a költségvetés adóssága kiemelkedően magas, mivel az állam rossz kockázati megítélése – például a magas CDS-feláron keresztül - elfertőzi a magánszektor hitelezési feltételeit is.

Az adósságnál egy dolog magasabb: a kamatteher

Ráadásul az állományalapú eladósodási mutatók összehasonlítása még egy kicsit kedvezőbb képet is mutat a valósnál. Az adósság fenntarthatóságában ugyanis valójában nem a fennálló tartozás nagysága, hanem a fizetendő kamatteher számít. Bár erről jóval kevesebb adat áll rendelkezésre, egy EKB-s szerző becslése szerint Magyarország éves nettó külső kamatfizetési terhe 2009-ben a GDP 4%-ára rúgott – míg a nálunk másfélszer nagyobb külső adóssággal rendelkező Portugália például csak a GDP-je 2,6%-át költötte külső kamatfizetésre ugyanebben az évben. (További adatok itt, Table 5 és Table 4 - frissebb összehasonlító adat sajnos nem áll rendelkezésre, de azt tudjuk, hogy a hazai nettó kamatteher azóta alig javult).

Hasonló eredményekre jutunk, ha az egyes szektorok teljes (külföldi + belföldi) kamatterheit vizsgáljuk. Egy, a márciusi MNB Szemlében megjelent elemzés bemutatta, hogy 2011-ben a magyar háztartások GDP arányos kamatfizetési terhei annak ellenére is a harmadik legmagasabbak voltak az egész Európai Unióban, hogy a háztartási adósság /GDP mutatónk inkább alacsonynak tekinthető (és ezt nem kompenzálja az sem, hogy a betéti oldalon a háztartások kamatbevételei is valamelyest magasabbak). A magyar háztartások a GDP kb. 3,1%-át fizették ki hitelkamatokra 30%-os hitel/GDP mutató mellett, míg például a 80%-os (!) lakossági hitel /GDP mutatóval rendelkező Spanyolországban az éves kamatfizetési teher „csak” a GDP 2,9%-a volt. Hasonló a helyzet a vállalati szektorban: hiába viszonylag alacsony a vállalatok GDP-arányos adóssága, kamatfizetési terhük és nettó kamategyenlegük a legrosszabbak között van az Unióban (lásd: itt, 2-20. ábra). És ezekben az adatokban az elmúlt egy év tartós országkockázati felár növekedése még meg sem jelenik.

Miért rontja a túlzott eladósodás a növekedést?

A szakirodalom számos csatornát leír, de a lényeg elég egyszerű: azt a pénzt, amit a korábban felvett adósságaink visszafizetésére fordítunk, nem tudjuk se beruházásra, se fogyasztásra, se megtakarításra felhasználni, ez pedig negatívan hat a növekedésre. (Persze akkor, amikor ezeket a hiteleket felvettük, a növekedési hatás pozitív volt. Vagyis természetesen nem önmagával a hitelfelvétellel van probléma, hanem annak mértékével és céljával: ha ez túlzott és nagyrészt fogyasztási célú, akkor az megemeli a növekedést gyengítő/erősítő ciklikus hatást a gazdaságban a hitelfelvétel-visszafizetés mentén. A beruházási célhoz kötődő hitelezés általános pozitív hatása a gazdasági fejlődésre természetesen nem vitatható).

De azért a szakirodalmat is tekintsük át röviden. A kutatások egy része egyszerűen csak múltbeli megfigyelésekkel támasztja alá a túlzott adósság és növekedés közötti kapcsolatot: így például Reinhart-Rogoff híres – és teljesen közérthető - cikke megvizsgálta nagyon sok ország múltbeli tapasztalatát, és arra jutott, hogy azokban az országokban és azokban az időszakokban, ahol és amikor az államadósság /GDP mutató a 90%-ot, vagy a bruttó külső adósság /GDP a 60%-ot meghaladta, az országok szignifikánsan lassabban növekedtek.

A mögöttes mechanizmusok számosak: a „debt overhang” irodalom szerint például a túladósodott vállalatok kevesebbet ruháznak be, mert a sikeres projektjeik hasznából nagyrészt úgyis a hitelezők részesednének. Egyes közgazdászok - például Paul Krugman - ezt a modellt országokra is alkalmazták: a túladósodott országokban a politikai elit is kevésbé érdekelt a hosszútávon sikeres gazdaságpolitikában, hiszen jó esetben is „csak” annyit nyer, hogy nem következik be a fizetésképtelenség. Számos írás (például itt) a lakossági túladósodás átmeneti fogyasztás- és növekedés-csökkentő hatását dokumentálja – ami addig tart, amíg a lakosság eladósodása visszacsökken egy fenntarthatóbb szintre. De említhetnénk az „intézményi memória” elméletet is, amely szerint a banki ügyfélreferensek túlzottan óvatossá válnak a – túlzott eladósodással is összefüggő - nagy banki hitelveszteségekkel járó időszakok után, és ezért az ideálisnál kevesebb új hitelt nyújtanak, aminek rövidtávon mindenképp negatív növekedési hatása van.

Látszik-e a mostani adatokban is összefüggés a külső forrásokra való ráutaltság és a növekedés között?

Valamennyi igen. Ahogy a 2. ábra is szemlélteti, valóban megfigyelhető kapcsolat például a beruházási dinamika és a külső forrásokra való ráutaltság között a mostani válság kapcsán az uniós országokban. Az ábra egyes országok beruházási rátájának a válság előtti szinthez képesti csökkenését veti össze az adott ország nettó külső tartozásával (itt most a nem-adósság jellegű finanszírozási elemeket tartalmazó külső tartozást szerepeltetjük, de hasonló lenne a kép csak az adósságjellegű finanszírozásra koncentrálva is). Amint az ábráról leolvasható, azokban az országokban, ahol a gazdaság nagyobb arányban finanszírozta magát külföldről, ott a beruházási ráta is jóval nagyobb mértékben esett vissza 2011-re a válság előtti átlaghoz képest. Ettől a trendtől a magyar adat sem tűnik kifejezetten eltérőnek, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy nálunk a beruházások szintje már a válság előtti években is az átlagosnál alacsonyabb volt. (Hogy miért, arra számos magyarázat van, de konszenzus egyelőre nincsen a hazai közgazdász eliten belül).

masik kep

A beruházások visszaesése és a nettó külső tartozás kapcsolata egyes európai országokbanFotó: Eurostat / MNB

Emellett a külső eladósodottság/tartozás más indikátorokkal is összefüggeni látszik: például a bankok által nyújtott vállalati hitelek csökkenése a magyarországihoz hasonló mértékű más, magas külső finanszírozási aránnyal rendelkező országokban is, például a baltiaknál. Szintén összefüggeni látszik a lakossági fogyasztás válság utáni összezuhanása az adott országokban megfigyelt válság előtti hitelboomok nagyságával is.

Mi a tanulság?

Természetesen az ország külső forrásokra való magas ráutaltsága nem az egyetlen fontos fundamentuma a gazdaságnak, de jelenleg mindenképpen az egyik legmeghatározóbb. A többi tényező közül pozitívumként azért kiemelhető például a hazai exportszektor versenyképessége, amely kínálhatna esélyt kedvező világgazdasági feltételek esetén a növekedés helyreállítására. (A probléma csak az, hogy mivel a fejlett országok többsége szintén a felduzzadt adósságok örökségével küzd, ezért egyelőre nem tűnik valószínűnek, hogy a világgazdasági kereslet rövidtávon és egy csapásra kirántsa a magyar gazdaságot az adósságproblémából).

Amíg azonban a külső tartozásunk csökkentése zajlik, addig végig számolnunk kell ennek lefojtó hatásával a növekedésre, és ez az időszak nem egy-két évig fog tartani. Ezért:

sem a jó hangulatot, sem a nemzeti büszkeséget nem érdemes a következő években a vágtató és a régiós országokat felülmúló magyar GDP-növekedésre alapozni, mert ennek a szcenáriónak a megvalósulása nem túl valószínű;

ezzel összefüggésben nem is túl reális már a magyar növekedési adatokat folyton a cseh, szlovák, lengyel adatokhoz hasonlítgatni: ezekkel az országokkal – történelmi-földrajzi közelségük ellenére – ma már gazdasági adottságaink alapján nem vagyunk egy klubban;

szintén nem érdemes még egy jó ideig keresni a feszültséget a nemzetközi hitelszervezetekkel: még ha a következő egy-másfél évet meg is úsznánk IMF-csomag nélkül, addig, amíg ilyen magas a külső finanszírozásra való ráutaltságunk, egy hirtelen jött globális válság hatására bármikor könnyen előfordulhat, hogy csak ezektől a szervezetektől tudunk értelmes áron forrást szerezni;

Fontos lenne, ha a következő jó néhány év gazdasági fejlődésére vonatkozó várakozásaink kialakításában ezek a realitások nagyobb teret kapnának."

Tehát Kb. ezért kell egykulcsos adó, hogy az értelmes középosztály megtakarítson és ne plazmatévére költse, amiből lehet adósságot finanszírozni később. "

Szlovénia problémái

#558545 prospero

http://www.vg.hu/gazdasag/makrogazdasag/mar-hivatalos-egyre-nagyobb-gondban-szlovenia-387791

Már hivatalos: Egyre nagyobb gondban Szlovénia

A szlovén központi bank hétfőn ismertetett legújabb előrejelzése szerint a bruttó hazai termék (GDP) az idén a vártnál nagyobb mértékben csökken, jövőre pedig a szerény növekedés helyett tovább gyengül a gazdaság.

Az idei GDP-zsugorodásra vonatkozó becslését az április 1,2 százalékról 1,8 százalékra módosította a jegybank hétfőn, a jövő évi 0,6 százalékos növekedési előrejelzését pedig 0,7 százalék csökkenésre változtatta.

A múlt héten a ljubljanai kormány makrogazdasági intézete az idei gazdasági visszaesésre vonatkozó várakozását 2 százalékra növelte az eddigi 0,9 százalékos csökkenésről.

Az alig kétmillió lakosú Szlovénia 2007-ben vezette be az eurót. Az ország gazdasága a leggyorsabban nőtt az euróövezetben a recesszió előtt, de 2009-ben az erősen exportorientált gazdaság 8 százalékkal zsugorodott. 2010-ben 1,4 százalékkal nőtt a szlovén GDP. A gazdaság tavaly ismét recesszióba került, a GDP 0,2 százalékkal csökkent.

Eközben Európában a BMI értéke rendre 50 pont alatt

#558519 prospero

http://www.portfolio.hu/gazdasag/minden_idok_egyik_legnagyobb_zuhanasa_franciaorszagban.173597.html

Miközben Magyarországon a feldolgozóipari BMI bővülést jelez az 52,5 pontos értékével és az új rendelésállomány is növekszik, addig Európában a 6 havi csúcs elérése is további csökkenést vetít előre, miután 46,1 pontra nőtt az index értéke.

"Hat havi csúcsra emelkedett szeptemberben az euróövezeti feldolgozóipari beszerzési menedzser index (BMI), ám a mutató még mindig a feldolgozóipari kibocsátás csökkenését jelzi - közölte hétfőn a londoni Markit kutató intézet.

Az euróövezeti feldolgozóipari beszerzési menedzser index szeptemberben - végleges adatok szerint - 46,1 pontra nőtt az augusztusi 45,1 pontról. A hóközi, előzetes adatok alapján még 46,0 pontos szeptemberi értéket várt a Markit. Az index 50 pont feletti értéke a vizsgált ágazat teljesítményének javulását, 50 pont alatti értéke pedig zsugorodását jelzi. A mutató immár hetedik egymást követő hónapban jelzi az euróövezeti feldolgozóipari kibocsátás csökkenését. A harmadik negyedév egészében 45,1 pontos átlagot mutatott a feldolgozóipari BMI, ami alacsonyabb a második negyedévi 45,4 pontos átlagnál. A július-szeptemberi adat a feldolgozóipari kibocsátás 1 százalékos visszaesésének felel meg - közölte a Markit.

Az euróövezeti országok közül szeptemberben a legmagasabb feldolgozóipari BMI érték Írországban (51,8), Hollandiában (50,7), Németországban (47,4) és Olaszországban (45,7) volt. Ausztriában mindazonáltal 39 hónapos, Franciaországban pedig 41 hónapos mélypontra süllyedt a mutató, a két országban rendre 45,1 és 42,7 pont volt az index értéke.

A francia feldolgozóipari BMI értékének 46 pontról 42,7 pontra esése a Markit tájékoztatása szerint minden idők egyik legnagyobb havi zuhanása. Aggodalomra adhat okot, hogy a feldolgozóipar teljesítményének enyhe javulása elsősorban a meglévő rendelésállomány teljesítésének köszönhető. A Markit tájékoztatása szerint az új megrendelések továbbra is negatív trendet mutattak, csökkentek az exportmegrendelések és az egymást követő nyolcadik hónapban is romlottak a munkaerő-piaci körülmények.

"Annak ellenére, hogy mérséklődött a visszaesés üteme, az euróövezeti feldolgozóipari vállalatok az elmúlt három év legrosszabb negyedévét zárták. Csökkent a rendelésállomány és a kivitel, ami létszámleépítésre kényszerítette a vállalatokat" - értékelt Chris Williamson, a Markit vezető elemzője."

Államadósság 77,7% - 2012. júniusában

#558518 prospero

http://www.mfor.hu/cikkek/99064.html

"A végleges adatok szerint 0,1 százalékponttal magasabb volt az előzetesnél az államháztartás GDP-arányában meghatározott államadóssága, vagyis 77,7 százalék.

Az államháztartás bruttó, konszolidált, névértéken számításba vett (maastrichti) adóssága 2012 második negyedévének végén a GDP 77,7 százalékát tette ki (22168 milliárd forint). Az adósságállomány csökkenéséhez a második negyedévben 252 milliárd forinttal járult hozzá a forint erősödése (átértékelődés), a nettó hitelfelvétel (tranzakció) pedig 25 milliárd forinttal növelte azt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank végleges adatsorából.

Az államháztartás nettó finanszírozási képessége a pénzügyi számlák adatai szerint évesítve a GDP -3,6 százaléka volt (-1036 milliárd forint). 2012 második negyedévében az államháztartás nettó finanszírozási képessége a negyedéves GDP -1,1 százalékát érte el (-76 milliárd forint).

A végleges adatok szerint a helyi önkormányzatok nettó finanszírozási igénye 21 milliárd forint volt, ami pénzügyi eszközeik és kötelezettségeik egyidejű csökkenésének eredőjeként alakult ki. A betétállomány jelentősebb, tranzakcióból eredő csökkenését részben ellensúlyozta az egyéb, adójellegű kötelezettségek tranzakcióból eredő mérséklődése.

A társadalombiztosítási alapok nettó finanszírozási képessége 19 milliárd forint volt. Eszközeik közül az egyéb követelések növekedtek számottevő mértékben, tartozásaik közül a hitelek csökkentek.

A háztartások nettó finanszírozási képessége a pénzügyi számlák adatai szerint 2012 második negyedévével záruló elmúlt egy évben a GDP 5,2 százalékát érte el (1492 milliárd forint). A második negyedévben a háztartások nettó finanszírozási képessége a negyedéves GDP 4,1 százaléka volt (292 milliárd forint) - derül ki a jegybank közleményéből.

2012 második negyedévében a háztartások pénzügyi eszközei közül számottevő növekedés figyelhető meg a forintbetétek, a központi kormányzat által kibocsátott értékpapírok, a befektetési jegyek valamint a tulajdonosi és egyéb követelések adataiban tranzakcióból eredően. Ugyanakkor a biztosítási- és nyugdíjpénztári tartalékok csökkentek. Utóbbi a magán-nyugdíjpénztári átlépések hatásából ered. A kötelezettségeket tekintve csökkentek a devizhitelek és a forint alapú ingatlanhitelek tranzakcióból eredően."

Ötödére csökkent a kormányzati szektor hiánya

#558515 prospero

http://www.mfor.hu/cikkek/99065.html

A kormányzati szektor 2012. első félévi hiánya az előzetes adatok szerint 393 milliárd forint volt, a GDP 2,8 százaléka. 2011 azonos időszakához képest – a magán-nyugdíjpénztári vagyon állam részére történt átadása nélkül számítva – 251 milliárd forinttal, GDP-arányosan 1,9 százalékponttal alacsonyabb. A bázisidőszakinál kisebb hiány a bevételeknek a kiadásokénál nagyobb növekedéséből adódik. A 2012. második negyedévi hiány 78,9 milliárd forint volt, a GDP 1,1 százaléka; a 2011. második negyedévi hiányhoz képest 250 milliárd forinttal, GDP-arányosan 3,6 százalékponttal alacsonyabb, olvasható a KSH tájékoztatójában.

A nemzeti számlák rendszere (ESA95) módszertani előírásai alapján összeállított adatok szerint 2012 első félévében a kormányzati szektor bevétele 6335,4 milliárd, kiadása 6728,6 milliárd, hiánya 393,1 milliárd forint volt.

A bevételek a 2011. első féléves adatokhoz képest 7,5 százalékkal növekedtek (az előző időszakot a magánnyugdíjpénztári vagyon átadásával kapcsolatos, 2710 milliárd forint bevétel nélkül számítva), ami elsősorban a termelési- és az importadó-bevételek jelentős növekedéséből adódik (9,1 százalék) – ezen belül az áfabefizetések 10,8 százalékkal emelkedtek (az általános áfaadókulcs 2012. január 1-jén 27 százalékra nőtt).

Ugyancsak növekedtek a jövedelemadóbevételek (12,9 százalékkal, elsősorban az adójóváírás megszüntetése következtében megnőtt személyi jövedelemadóbevételeknek köszönhetően), a társadalombiztosítási hozzájárulások (3,6 százalék) és az egyéb bevételek (5,2 százalék).

2012 első félévében 2,9 százalékkal növekedtek a kiadások az előző év azonos időszakához viszonyítva. Bővült a folyó termelőfelhasználás (2,9 százalék), a munkavállalói jövedelem (2,1 százalék) és a kamatok (4,1 százalék), valamint az egyéb kiadások, utóbbi jelentősen (11,9 százalék). A felhalmozási kiadások 8,5 százalékkal csökkentek, a pénzbeni társadalmi juttatások nem változtak.

2012 második negyedévében a kormányzati szektor bevétele 3352,4 milliárd, kiadása 3431,3 milliárd, hiánya 78,9 milliárd forint volt.

Növekedtek a bevételek

A bevételek 2012 második negyedévében 13,5 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. Ez elsősorban az egyéb bevételek (39,6 százalék) jelentős növekedéséből adódik, amihez az újabb magán-nyugdíjpénztári átlépések 56,2 milliárd forinttal járultak hozzá. A termelési- és importadó-bevételek 9,7, ezen belül az áfabefizetések 13,9 százalékkal emelkedtek.

Bővültek a jövedelemadó-bevételek (14,4 százalék) és a társadalombiztosítási hozzájárulások (4,4 százalék) is.

Ha az Ön cége legalább 5 éve termelő tevékenységet folytat, akkor Önnek "muszáj" pályáznia! Segítünk!

A kiadások 4,5 százalékkal növekedtek 2012 második negyedévében az előző év azonos időszakához mérten. A folyó termelőfelhasználás (9,1 százalék), a kamatok (7,8 százalék) és a munkavállalói jövedelem (4,5 százalék) ugyancsak bővültek.

A felhalmozási kiadások jelentősen, 22,4 százalékkal estek vissza, a pénzbeni társadalmi juttatások enyhén csökkentek (0,9 százalék).

Enyhén növekedett a szeptemberi magyar BMI

#558514 prospero

http://www.mfor.hu/cikkek/99066.html

A Beszerzési Menedzser Index (BMI) szezonálisan kiigazított szeptemberi értéke az idei hatodik bővülő hónap, és a harmadik legmagasabb ezek közül (március és június után), olvasható az mlbkt.hu-n.

A szeptemberi 52,5 pontos index 2,9 százalékponttal magasabb az augusztusi értéknél (49,6).

A szeptember összességében az átlagnál némileg gyengébb hónap volt a korábbi években (az 1995 óta mért hosszú távú átlag értéke 51,9), a hosszú távú szeptemberi átlag pedig 1996 óta (51,6) alulmúlja az e hónapban mért értéket.

A Beszerzési Menedzser Index komponensei

A termelési mennyiség indexe csökkent augusztusi értékéhez képest, de így is zsinórban ötödik hónapja jelzi a termelt mennyiség emelkedését. A mostani érték alacsonynak számít, az elmúlt 17 évben tizenkétszer volt nagyobb az index értéke szeptemberben.

Az új rendelések indexe erősebben nőtt, és a mostani a nyolcadik legmagasabb szeptemberi érték 1995 óta. Az új rendelések állománya így már ötödször növekedett az idei évben, és hatodszorra az elmúlt tizenegy hónapban. Ilyen mintázatra utoljára 2009 közepén volt példa.

A szeptemberi szállítási átfutási idő ideje hosszabb lett augusztushoz képest, de az ütem enyhe. A korábbi szeptemberi értékeket nézve az idei a kilencedik legmagasabb érték 1995 óta. Az index értéke harminchét hónapból harmincötször volt 50,0 pont alatt, amire korábban nem volt példa.

50 százalékos támogatással telephelyfejlesztés alföldi és közép-dunántúli ipari és szolgáltató cégeknek! Pályázzon, segítünk!

A vásárolt készletek növekedni kezdtek a 2012 augusztusban tapasztalt csökkenést követően, ötödször az idei évben. Az idei szeptemberi érték az elmúlt tizennégy év értékei alapján még így is bőven átlag alatti, és a tizenkettedik legmagasabb. 2010-ben hét hónapban jelzett csökkenést az index, 2011-ben az arány hat-hat lett, 2012-ben egyelőre öt-négy az állás a növekedésnek.

2011 októberében csökkent a foglalkoztatottság a feldolgozóiparban, ami novemberben és decemberben is folytatódott. Januárban azonban a foglalkoztatottsági index értéke emelkedett, és 50,0 pont fölé került. Ez a hat hónapos trend szakadt meg, amikor az index csökkenést jelzett júliusban és augusztusban is, szeptemberben azonban újból növekedést mutatott az index. A mostani érték 1995 óta a harmadik legmagasabb szeptemberi.

Re: 20 milliárd EUR hiány Görögországban?

#556507 Kissherceg Előzmény: #556504

Dehogy, csak azt hittem, hogy itt nem láttad, mert elég gagyi a hírmegjelenés az oldalon...

Re: 20 milliárd EUR hiány Görögországban?

#556504 prospero Előzmény: #556501

Igen, láttam, onnan másoltam be ide, csakhogy itt is meglegyen, ha már nemzetközi gazdaság. Bocs!

20 milliárd EUR hiány Görögországban?

#556499 prospero

A német hetilap szerint az Európai Bizottság, az Európai Központi Bank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szakértői a görög reformok állását értékelő helyszíni ellenőrzés során jutottak arra a megállapításra, hogy a görög költségvetésben az idén 11,5 milliárd euró helyett 20 milliárd euró deficit keletkezhet.

A Der Spiegel szerint a görög kormány úgy véli, hogy egy újabb adósságleírással is lehetne javítani a helyzeten, és már többször érdeklődött is az euróövezeti társállamoknál, hogy elengednék-e az adósság egy részét. Erről írt pénteken a Financial Times Deutschland című német üzleti lap is, amely szerint egyeztetések kezdődtek a 2010-2011-es első görög hitelprogramban résztvevő euróóövezeti országok által kétoldalú szerződések révén biztosított 53 milliárd euró hitel törlesztésének részleges elengedéséről.

A trojka képviselői szeptember elején kezdték meg a 130 milliárd eurós második hitelprogram végrehajtásának ellenőrzését. Pénteken közölték, hogy egy hétre felfüggesztik a munkát. Az ellenőrzésről készülő jelentéstől függ, hogy Athén megkaphatja-e a hitel következő részletét.

A jelentést az eredeti menetrend szerint szeptemberben kellett volna elkészíteni, de a legutóbbi hírek szerint már azt fontolgatják, csak novemberben, az amerikai elnökválasztás után teszik közzé, hogy a jelentés miatt keletkező esetleges piaci megrázkódtatások ne befolyásolják az amerikai választást.

Már 130%-hoz közelít az olasz adósságráta

#556441 prospero

http://www.portfolio.hu/gazdasag/mar_130-hoz_kozelit_az_olasz_adossagrata.173204.html

Már 130%-hoz közelít az olasz adósságráta

2012. szeptember 23. | 19:57

Felülvizsgálta és a napokban be is jelentette eddigi makrogazdasági prognózisait a napokban az olasz kormány és a romló gazdasági kilátások miatt jövőre már a 130%-os szinthez közeli GDP-arányos államadósság rátát vetít előre a kabinet. Ez az Európai Unióban a görögök után egyértelműen a második legmagasabb eladósodottságot jelent az államok között.

Olasz lapjelentése szerint részben az eurózóna adósságválságának súlyosbodása (a gazdasági aktivitás gyengülése), részben egy közelmúltbeli földrengés hatására az eddigi 1,2%-os idei évi recesszióra vonatkozó előrejelzését megduplázta (2,4%-os visszaesésre) az olasz kormány és még jövőre is gazdasági visszaesésre készül (-0,2%) az eddigi tervezett kis növekedés (+0,5%) helyett.

Az eddiginél lényegesen rosszabb gazdasági növekedési előrejelzések természetesen a költségvetési egyenlegre is negatívan hatnak, de Róma továbbra is azt tervezi, hogy közép távon eléri a kiegyensúlyozott költségvetést (a GDP fél százalékánál kisebb deficit). Ettől nincs is nagyon messze, hiszen a frissített makropálya nyomán az eddigi 1,7% helyett idénre 2,6%-os hiány előrejelzést mutatott be, amelyet jövőre tervei szerint 1,6%-ra tud leszorítani (eddig 0,5%-os 2013-as deficit előrejelzés volt a hivatalos).

Az eddigi vártnál rosszabb gazdasági növekedési és nagyobb költségvetési hiány előrejelzésekből adódik, hogy a GDP-arányos államadósság rátára vonatkozó előrejelzést is megemelte a kormány: az idei 126,4%-os ráta jövőre 127,1%-ra emelkedhet. Az Európai Bizottság idén májusban közzétett szokásos tavaszi makrogazdasági előrejelzései között azt vetítette előre, hogy jövőre már csökkenhet az olasz adósságráta (és feltehetően módszertani különbségek miatt) a friss olasz előrejelzéseknél érdemben alacsonyabb adósságráta előrejelzéseket közölt (idénre 123,5%-os, 2013-ra 121,8%-os ráta várható). 2008-ban, a globális gazdasági válság kitörésekor az olasz adósságráta a bizottság adatbázisa szerint még 105,7%-on állt, azaz négy év alatt egy kb. 20%-pontos adósságráta-emelkedést láthatunk Olaszországban. Ez a dinamika önmagában nem rendkívüli (a spanyol, de különösen az ír rátaemelkedés jóval intenzívebb ennél), de az, hogy egy szintjében már eddig is rendkívül magas eladósodottsághoz adódik hozzá, különösen veszélyessé teszi az olasz államadósság finanszírozást.

Amennyiben a nagyobb hazai intézményi szereplők, illetve a lakosság elfordulna a saját államuk állampapírokon keresztüli finanszírozásától, az egyre inkább megkérdőjelezné, hogy az olasz államadósság pálya hosszú távon fenntartható-e (csökkenő-e). A legutóbbi, idén tavaszi Bank of Italy adatok szerint több éves mélypontra, 40% alá süllyedt a külföldi befektetők olasz állampapírpiaci kitettsége az adósságválság miatti aggodalmak, a tőke olasz piacokról való "kivonulása" következtében.

http://www.origo.hu/gaz…

#555580 Fornit

http://www.origo.hu/gazdasag/20120919-az-europai-birosag-elott-folyik-a-templeton-investment-fund-es.html

"Összeakasztotta a bajszát az állam az ország legnagyobb hitelezőjével. Magyarországnak a Franklin Templeton Investments egyik cégével lett adóvitája, a per már az Európai Bíróság előtt van. A Templeton jó esélyekkel indul, és ha nyer, több más cég is pénzt követelhet Magyarországtól.

A Franklin Templeton Investment Fund, amely az ország legnagyobb hitelezőjének számító, a magyar állampapírok tizedét birtokló alapkezelő egyik Luxemburgban bejegyzett cége, vitatja, hogy a magyar állam jogszerűen követelt tőle még 2004-ben és 2005-ben osztalékadót. Az alapkezelő akkoriban magyar részvényekbe is fektetett, jól sáfárkodott, nyereséget termeltek a papírok. A magyar állam a profit után azonban 20 százalékos osztalékadót kért a Templeton-cégtől.

Akkoriban az volt a szabály idehaza, hogy ha egy magyar cég fektet másik itteni cégbe, és a nyereséget kiveszi (osztalékot vesz fel), nem kell osztalékadót fizetnie. Ha azonban egy külföldi bejegyzésű cég fektetett magyar cég részvényeibe, annak már kellett adót fizetnie. Csak akkor mentesült a külföldi cég ez alól, ha a befektetését legalább két évig tartotta, illetve legalább 20 százalékos tulajdonosa volt a magyar cégnek.

...

Az ügy az Európai Bíróság elé került idén tavasszal. A Templeton szerint a 2004-2005-ös magyar adószabály ütközött az uniós joggal, diszkriminatív volt, a külföldi cégeket hátrányosan érintette, sértette a szabad tőkeáramlás alapelvét."

Mi a probléma, osztalékadót kell fizetni, mint mindenhol mindenkinek? Ahogy a cikkben írják ez volt a hatályos szabály.

Re: ákk 95%

#555442 prospero Előzmény: #555424

Lejegyzik a kötvényt. Lesz belőle pénzed és államadósságod. Felhasználod munkahelyvédelmi akcióra, akkor lesz kiadásod és csökken pénzed, államadósságod marad. Azaz növelted a hiányt és az államadósságot.

Ha a fedezet adókból jön, akkor pénzed lesz bevétellel szemben, a pénzt elköltöd munkahelyvédelmi akcióra, kiadás lesz bevétellel szemben, ami nem növeli a hiányt és ezzel az államadósságod is szinten marad.

Re: ákk 95%

#555424 Dr. ursi Előzmény: #555416

de ez nem olyan mint a mérleg, hogy ha a bevételi oldalon több van kimutatva akkor a kiadási oldalra fedezetet jelent, vagyis a hiány csöökenhet vagy akár fedezet kerül a munkavédelmi akcióra, eonra, stb. ?

Re: ákk 95%

#555416 prospero Előzmény: #555410

Én sem tudom, de ha nem használjuk fel, szerintem tartalékba kerül a pénz és az államadósságot növeljük Vele, azaz egyszerre nő az államadósság, és a kormány kezében lévő tartalék nagysága, ami jól jöhet esetleg akkor, amire esetleg készül a kormány: egy esetleges finanszírozási probléma esetére IMF megállapodás nélkül.

A hiányban csak akkor számít szerintem, ha a pénz felhasználásra, elköltésre kerül, mert akkor valamilyen kiadást fedez belőle a kormány, pl. EON megvásárlását.

ákk 95%

#555410 Dr. ursi

kérdésem lenne, mivel nemtom ezt.

ez volt szeptig azaz a tervezett kibocs 95%át bevonták, azaz a mostani szept aukciókkal megvan már a 100% is illetve már fölötte vagyunk.

mit jelent a ktsvetésben ha ugyanúgy folytatjuk a kibocsátást és a bevonást vagyis év végégig nem állunk le az állampapír aukciókkal hanem terv szerint ill terven felül is odaadjuk ha viszik, lejegyzik.

ilyenkor ez a többlet bevonás, ami a 100%hoz képest olyan plusz 30%-ot hozhat még, mit jelent a ktsvetésünkben és a hiányunkban ? számít ez amikor pl a hiányt számoljuk ki hogy hány % ?

IMF közgazdász látogatása Unortodoxiában

#555073 prospero

http://www.origo.hu/gazdasag/20120919-olivier-blanchard-az-imf-vezeto-kozgazdaszanak-eloadas-a-rajk-szakkollegium.html

"Az IMF vezető közgazdásza eljött Budapestre, hogy a jövő pénzügyminiszteri és jegybankelnökei előtt elmesélje, mitől dőlhet össze a világ, és hogyan lehetne mégis megmenteni. Volt a mondandójában olyan is, amivel Matolcsy György unortodox miniszter is egyetértett volna.

Olivier Blanchard pont olyan tankönyvet írt, amilyet Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter félredobott. Az MIT és Harvard egyetemek egykori tanárának Makroökonómiáját már ötödik kiadásban vitték a közönség elé, és használják világszerte a közgazdaságtani egyetemeken. ....

....

Még egy ok, hogy azt gondoljuk: a közgazdaságtan főáramához tartozó, a világ válságkezelését az IMF központjából befolyásoló közgazdász előadása csupa olyan dologról szól majd, ami szöges ellentéte a Matolcsy György-féle unortodoxiának. Nem így történt."

"Az eredetileg is magas és a válság során csak még magasabbá vált államadósság, az európai és amerikai ingatlanbuborékok és a legyengült bankrendszer fékezik a gazdaságot. Mindezt tetézi a fogyasztókban és üzleti döntéshozókban lévő bizonytalanság is. Ezek így együtt pedig túlságosan nagy falatot jelentettek a szerinte egyébként daliásan küzdő jegybankoknak, amelyek hiába csökkentették alapkamataikat, amíg csak tudták, majd vetettek be mindenféle trükkös megoldásokat, hogy pénzt pumpáljanak a gazdaságba. "

"Államadósság: Az európai országban és az Egyesült Államokban ez az éves GDP-k szintjét is eléri, míg szerinte 2030-ra 60 százalékra kellene letornázni a számokat. Keményvonalasságát mutatja, hogy még alacsonyabb szintet javasolna,Az államadósság csökkentése mint fő cél a Matolcsy-gazdaságpolitika első nagy tézise volt, a miniszterelnök számtalanszor beszélt az államadósságról mint fő ellenségről. Igaz, a forint gyengülése és a GDP lassú növekedése, illetve idén várható csökkenése nem segítették az egyébként teljesen IMF-kompatibilis cél elérését. "

"Az eladósodott országokon túl bonyolítja a válságkezelést az európai és amerikai ingatlanbuborékok káros utóhatása is. A túlvállalt lakáshitelek apasztják a családok elkölthető jövedelmét, a piacon lévő lakások tömege pedig nem engedi feljebb kúszni az ingatlanárakat. Blanchard félmondatban elejtett javaslata az volt, hogy az államok igyekezzenek felszabadítani polgáraikat a hitelterhek alól. Itt hangzott el az egyetlen utalás Magyarországra is, mert mint az IMF vezető közgazdásza fogalmazott: tisztában van vele, hogy ez nálunk is zajlik, bár "egy bonyolult jogi kérdés"."

"Az európai ingatlanbuborékok és a magyar devizahitelek problémája nem azonos, a hatásuk részben ugyanaz. A hiteleket nyögő családok nem fogyasztanak. Matolcsyék idejekorán elindított programja a devizahitelesek segítésére is egybevág az IMF-es közgazdász céljával, igaz, módszereit és kivitelezését már biztosan kritizálná." Megjegyzés: ez egy tetten ért feltételezés, lett volna rá alkalma, mégsem kritizálta."

"Gyenge lett a bankrendszer - hozta fel a gyors válságkezelés harmadik legfontosabb fékjét Blanchard. Ha nincs hitelezés, nincs növekedés, ezért az államoknak nem marad más lehetőségük, mint hogy feltőkésítsék bankjaikat. "Nem azért kell ezt tennünk, hogy kedvesek legyünk például a spanyol bankokhoz, hanem hogy lehetővé tegyük számukra, hogy azt csinálják, amire létrejöttek" - mondta. A banki hitelezés felpörgetése, a bankok segítése már egy olyan pont, ahol az unortodoxia leválik a Blanchard által javasolt irányról is. A devizahitelesek megsegítésének módja, a bankadó és a bankok kihagyása a fontos gazdasági döntésekből mind a hitelezés visszafogásához vezettek, ezen keresztül súlyosbították a Magyarországot ért válsághatásokat. " Megjegyzés: valójában nem lettek kihagyva Magyarországon a bankok a fontos gazdasági döntésekből, és a kormány és a jegybank számtalan intézkedést hozott a hitelezés fenntartása érdekében. Ugyanakkor teljesen egyértelmű, hogy a bankrendszer gyengesége nem magyar sajátosság, hanem hatásai Magyarországot súlyosabban érintik a magas államadósság és a devizahitelezés/ingatlanbuborék miatt."

"Bizonytalanság. Az egész problémahalmazt leöntő extra teherként bizonytalanság nehezíti a válságkezelést. "Ha csoda történne, és a befektetők hirtelen bíznának abban, hogy az Európai Unió vezetői gyors és hatásos döntéseket hoznak, az jelentősen dobna a növekedési esélyeken" - jelentette ki, miután adatokkal illusztrálta, hogy meglepő módon mára nem is a piaci, sokkal inkább a politikai bizonytalanság tartja vissza a vállalkozókat, beruházókat és fogyasztókat. A bizonytalanság eloszlatása ügyében Matolcsy György ugyancsak nem könyvelhet el sikereket, unortodox lépései és azok nyílt vállalása csak fokozta a kételyeket Magyarország körül. " Megj: Ez ismét nyílt elismerése annak, hogy nemcsak Magyarországon van bizonytalan környezet, és rávilágít arra, hogy a bizonytalan környezet jobban sújtja Magyarországot, mint azokat az országokat, ahol kisebb az államadósság, kisebb a lakossági szektor eladósodása és a devizahitelezés nem terjedt el annyira.

Most jön a lényeg:

"A túlzott megszorításoktól azonban óva intett Blanchard - csak hogy az előadásba jusson egy velejéig unortodox gondolat is. "A pénzügyi konszolidációk hatását a növekedésre jelentősen alulbecsültük" - mondta önkritikusan. Az IMF korábbi becslése szerint ugyanis 1 százalékos kiadáscsökkentés megközelítőleg 0,5 százalékot faraghat le egy ország éves növekedéséből. Az adatok azonban azt mutatják, hogy ez az összefüggés sokkal erősebb - 1 százalék mínusz a kiadásokban 1,5 százalékot vehet el növekedésből."

Ennek fényében érdemes értékelni a magyar kormány teljesítményét az államháztartás konszolidációjában, hogy csak 1%-os minuszban van a GDP, miközben sokkal nagyobb kiigazítást hajtott végre az államháztartásban Matolcsy.

Azok pedig akik kiadáscsökkentéseket követelnek, azok legyenek tisztában azzal, hogy a nagyobb GDP csökkenés, több munkahely megszüntetését eredményezi.

Soros: Németország vezet vagy kiszáll

#554505 prospero

Azért tartom érdekesnek ezt a véleményt, mert ha jól emlékszem, ő volt az egyik a nem sok véleményvezér közül, aki Görögországnak azt javasolta a görög adósságválság kirobbanásakor, hogy ne a segélycsomagokat válassza, hanem azonnal lépjen ki az eurozónából, térjen vissza a drachmához, értékelje le azt, helyreállítva a görög gazdaság versenyképességét. Amennyiben az IMF/EU segélycsomagot választja Görögország, akkor, mivel legyengítik a saját gazdaságukat, csak a szenvedését nyújtja el, aminek a vége ugyanaz: a fenntarthatatlan adósság miatt ki kell lépnie az eurozónából, miközben sokkal rosszabb helyzetbe lavírozták magukat.

http://www.vg.hu/velemeny/a-kozgazdaszok/soros-nemetorszagnak-valasztania-kell-vezet-vagy-kiszall-385905

"A válság miatt Európa kétsebességessé vált, ami súlyos veszélyeket rejt. A helyzeten Németország változtathat: akár úgy, hogy a megújulás élére áll, akár úgy, hogy elhagyja az eurózónát.

Mik ezek?

Európa 2007 óta pénzügyi válságban van. A Lehman Bro­thers csődje után a magánhitel helyébe az állami hitel lépett, és nyilvánvalóvá vált az euró egy korábban fel nem ismert gyengesége. Amikor a tagállamok a pénzkibocsátás jogát átadták az Európai Központi Banknak (EKB), akkor éppúgy kitették magukat a csőd veszélyének, mint a külföldi devizában súlyosan eladósodott fejlődő államok. A gyengébb országok kötvényeit felhalmozó kereskedelmi bankok potenciálisan fizetésképtelenné váltak.

Vannak párhuzamok a jelenlegi euróválság és az 1982-es nemzetközi bankválság között.

Annak idején az IMF mentette meg a globális bankrendszert elegendő pénzt kölcsönözve a súlyosan eladósodott országoknak. A csődöt sikerült elkerülni, de megvolt az ára: Latin-Amerika például egy elveszített évtizeddel fizetett. Jelenleg Németország játssza ugyanazt a szerepet, mint annak idején az IMF. A díszlet más, a történet azonban nem változott: a hitelezők a kiigazítás minden terhét az adós országokra hárítják, elhárítva saját felelősségüket.

Az euróválság az állam- és a banki adósság problémáinak elegye, amelyben közrejátszanak az eltérő gazdasági teljesítmények is. A döntéshozók a válság komplexitását sem értették meg, megoldást pedig végképp nem láttak, ezért az időhúzás mellett döntöttek. Ez a stratégia korábban működött, mert a pénzügyi pánikok idővel csillapodtak. Ezúttal nem így történt: a pénzügyi problémákat ugyanis a politikai dezintegrációs folyamat is súlyosbította.

Létrejöttekor az Európai Unió a nyílt társadalom mintapéldája volt: egyenlő államok önkéntes társulása, melynek tagjai a közös jó érdekében részben feladták szuverenitásukat. A válság ezt a struktúrát teljesen felforgatta, a tagállamok két osztályra szakadtak: az adósokéra és a hitelezőkére, irányítási joguk immár csak az utóbbiaknak van.

A legerősebb hitelező, Németország valódi hegemónná nőtte ki magát. A Bundesbank eközben továbbra is elkötelezett egy idejétmúlt monetáris doktrína mellett, amely az ország traumatikus inflációs tapasztalataiban gyökerezik.

Németország döntési helyzetben van, de nem akar további kötelezettségeket vállalni. Ez az oka, hogy a válság megoldásának minden lehetőségét elmulasztották, a krízis így Görögországról más országokra is tovaterjedt, ami immár magának az eurónak a túlélését is kétségessé tette.

A kisebb lépések közé tartozik, hogy Angela Merkel legutóbb Mario Draghi EKB-elnök mel­lé állt Jens Weidmann Bundesbank-elnökkel szemben. Ezzel lehetővé vált, hogy az EKB csökkentse azoknak az államoknak a hitelfelvételi költségeit, amelyek elfogadják a trojka (az IMF, az EKB és az Európai Bizottság) által felügyelt megszorítási programot. Ezzel az euró megmenthető, de Európa megosztottsága is állandósul – márpedig az igazi veszélyt éppen ez jelenti.

A kétsebességes Európa koncepcióját az adós országok előbb vagy utóbb el fogják utasítani. Ha az euró zűrzavaros viszonyok közepette bomlik fel, az lerombolja a közös piacot és magát az EU-t is. Európa így rosszabb helyzetbe kerülhet, mint amilyenben az egyesülési folyamat kezdete előtt volt, mert a történelem süllyesztőjéből újra felbukkan a bizalmatlanság és az ellenségeskedés.Minél később jön a felbomlás, annál súlyosabb lesz a végkifejlet. Ezért ideje számba venni olyan alternatívákat, amelyek nem sokkal ezelőtt még elképzelhetetleneknek látszottak.

Álláspontom szerint rá kell venni Németországot, hogy válasszon: vagy vezeti a politikai unió megteremtését – beleértve a terhek tényleges megosztását –, vagy elhagyja az eurót. Mivel a felhalmozott adósság euróban denominált, minden azon múlik, ki irányítja tovább a monetáris uniót. Ha Németország kilép, akkor az euró leértékelődik. Ennek eredményeként az adós államok visszanyernék versenyképességüket, adósságuk reálértékben csökkenne, az EKB-t ellenőrzésük alatt tartva nem kellene a fizetésképtelenség veszélyével számolniuk, hitelfelvételi költségeik pedig csökkennének.

A hitelező országok ugyanakkor veszteséget szenvednének el az euróban nyilvántartott követeléseik és befektetéseik miatt, és a többi eurózónatag aktiválódása miatt belföldön is élesebb versennyel kellene szembenézniük. A hitelező országok vesztesége a leértékelődés mértékétől függne, ami érdekeltté tenné őket abban, hogy a folyamatot korlátok között tartsák.

A kezdeti bizonytalanság után az eredmény, meglehet, beteljesítené John Maynard Keynes álmát arról a nemzetközi pénzügyi rendszerről, amelyikben a hitelező és az adós osztozik a stabilitás fenntartásáért viselt felelősségben. Európa pedig elkerülhetné a fenyegető gazdasági depressziót.

Ugyanez az eredmény kisebb veszteség mellett is elérhető lehet Németország számára, ha a jóindulatú hegemón szerepét vállalja magára. Ez lényegében egy európai bankunió létrehozását jelenti, valamint – például egy adósságcsökkentő alap felállításával – az adósok és a hitelezők közötti, nagyjából egyenlő játékfeltételek megteremtését. Idővel az összes adósságot eurókötvénnyé lehetne alakítani, miközben célul lehetne kitűzni az 5 százalékos nominális GDP-növekedést, amivel Európa kitörhetne az adósságcsapdából. Bárhogy dönt is Németország – kilép vagy élre áll –, mindkét alternatíva jobb lenne, mint a fenntarthatatlan kétsebességes Európa. "

Re: a hazaárulók

#552323 Dr. ursi Előzmény: #552300

"Az IMF-tanulmány szerzőinek adatai szerint Magyarország külső bruttó finanszírozási igénye potenciálisan rendkívül magas, 2008 negyedik negyedéve és 2009 vége között 39 milliárd euró volt. Az arra az időszakra várt beáramlások - az EU-folyósítások, a működőtőke- és egyéb magántőke-befektetések - értéke 19 milliárd euró volt, így a finanszírozási hiány 20 milliárd euróra volt tehető."

tehát itt tartott akkoriban a naccerű álszoc-állib kormány. ide juttatta a libás gazdaságpolitikájuk az országot.

a finanszírozási hiány !!! több mint 50% volt !!! 20milliárdocska.

aki ezek felett elsiklik és nem akar látni, az meg is érdemli az örök elégedetlenségét.