A Toyota tegnap figyelmeztette észak-amerikai gyárainak vezetőit, miszerint leállásokra készülhetnek: "a beszállítói lánc elérte azt a pontot, ahol már bizonyos, hogy termelésleállásra kényszerülünk". Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mely gyáraknak kell leállítaniuk futószalagjaikat, hogy ez mikor és mennyi időre történik meg, vagy hogy mely modelleket érintheti.
Csaknem két hét telt el a katasztrofális következményekkel járó japán földrengés óta, amely bár közvetlenül nem rongálta meg a Toyota japán gyárait, ugyanakkor az érintett zónában voltak beszállítói. A cég összes japán gyárát leállíttatta, sőt, a héten közölte, hogy a leállást legalább ezen hét végéig meghosszabbítja.
Egyelőre bizonytalan nemcsak a Toyota, de a többi autógyártó esetén is, hogy milyen mértékben hat ki a termelésre a japán helyzet, hogy mennyi ideig tartanak ki az alkatrészekből meglévő készletek. A GM volt az első olyan nagyvállalat, amely közölte, hogy közvetlenül is hat termelésére a japán katasztrófa. Az amerikai autógyártó még múlt héten bejelentette, hogy leállítja a termelést egyik összeszerelő üzemében Louisiana államban, mivel a Japánból érkező alkatrészekben hiányt szenved. Már a Volkswagen is közölte, hogy középtávon lehetséges, hogy alkatrészek hiányával fog küzdeni. "Aggódunk és minden egyes nap monitorozzuk" - nyilatkozta még korábban Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója. A Toyota ugyanakkor hozzátette, hogy egyelőre a keresletet ki tudja elégíteni Észak-Amerikában, hiszen van annyi készjárműve készleten.
A hírt negatívan fogadták a befektetők, csaknem 3%-kal érétkelődtek le a ma reggeli kereskedésben a Toyota részvényei a tokiói tőzsdén.