Orosz szabotőrök filléres kütyüvel indítottak összehangolt támadást Lengyelországban, nagy sikerrel jártak
Titokzatos szabotőrök pénteken és szombaton megzavarták a lengyel vasúti rendszer működését azzal, hogy több, mint 20 lengyel teher- és személyszállító vonatot állítottak le országszerte. A lengyel források először ?kibertámadásról? beszéltek, de a legújabb információk szerint az oroszpárti szabotőrök ennél sokkal egyszerűbb módszert alkalmaztak.
Eszerint a ?hackerek? egy egyszerű rádióparancsot (keverve az orosz himnusszal, és Vlagyimir Putyin beszéddel) sugároztak a vonatoknak, amelyek elindították a vészleállító funkciót. A lengyel vonatok jelentős része ugyanis olyan rádiórendszert használ még, amely sem titkosítással, sem hitelesítéssel nem rendelkezik. Vagyis az ilyen leállítóparancs mindössze egy 30 dolláros rádióberendezéssel, a megfelelő frekvencia és a három jelzésből álló sorozat ismeretében bárki által elküldhető.
Ez három, egymás után küldött hangjelzés. Amint a rádióberendezés fogadja, a mozdony megáll
- mondta Lukasz Olejnik kiberbiztonsági kutató és tanácsadó. Ráadásul, az Európai Unióban létezik egy nyilvános, a használt vonatok műszaki szabványait taglaló dokumentum, amely tartalmazza a lengyel rendszerben használt rádiós vészleállítási parancsot. Olejnik szerint a lengyel ?kibervédelem? gyenge pontja évek óta ismert a lengyel közösségekben.
Mindenki meg tudta ezt csinálni. Még a tizenévesek is, akik trollkodnak. A frekvenciák ismertek. A hangok ismertek. A felszerelés olcsó
? jelentette ki.
Ráadásul ez még legalább 2025-ig így is marad, ugyanis addigra készül el a lengyel rendszer korszerűsítése, amely szerint már titkosítással és hitelesítési igénnyel is rendelkező mobilrádiókkal szerelik majd fel a használt mozdonyokat.
A most használt módszer egyetlen hátránya, hogy a szabotőröknek viszonylag közel kell lenniük a célpontjaikhoz ? ez a távolság, függően a rádióállomás képességeitől, maximum néhány kilométerig terjedhet. Ennek ellenére az összehangolt mostani akció az ország három különböző közigazgatási területén történt ? vagyis
megfelelő létszámmal akár a teljes lengyel vasúti közlekedés megbénítható.
Lengyelország vasúti rendszere kulcsfontosságú az új és szervizelt nyugati fegyverek és egyéb segélyek Ukrajnába történő eljuttatásában. Ráadásul Varsó ezzel együtt NATO-határországnak is számít, amely egy esetleges keleti háború esetén az első vonalat jelenti ? az utánpótlás megbénítása kritikus következményekkel járhat az ország védelme szempontjából.