Re: nincs cím
Előzmény: #627489Nem kell rá válaszolni, kifejtettem, hogy én nem értek egyet a fenyítéssel.
Mondjuk maradjunk annál, hogy "Istennél van az ítélet".
Vagy annál, hogy "ha megdobnak kővel, dobj vissza kenyérrel".
Meg sem próbálom beidézni a buddhizmus véleményét az erőszakról, maradjunk abban, hogy próbáljad meg meghatározni, hogy Jézus hányadik stációjáig van rendben a "fenyítése", avagy, hogy meddig kell úgy értékelni, hogy helyesen járt el Herodes, avagy Pilátus és kell felmenteni őket azért, amit Jézussal tettek? Ennek folyományaként szerinted meddig mehet el egy pap a fenyítésben, hol van a határ a közönséges pofon és az inkvizíció között, ahol még rendben van a fenyítés?
Én valahogy rosszul vagyok a gondolattól is, hogy JÉZUS szellemében és nevében valaki pont a fenyítés hasznosságáról kíván értekezni. Az ószövetség alapján persze ez nem gond, csak annak semmi köze Jézushoz. Onnan bármikor idézhetem a "szemet szemért fogat fogért" elvet is, azaz könnyen levezetem, hogy ha egy gyerek szemtelen, akkor jogos a fogainak a kiverése is, de valahogy én nem úgy vélem, hogy ez lenne a Biblia helyes értelmezése. Az én értékrendembe a zsidó történelemkönyv nem fér bele, az Újszövetségben pedig nem fogsz vallási példát találni arra, hogy veréssel, avagy erőszakkal lehet célt érni.
Ha jobban megnézed, akkor ugyanis egy, azaz egyetlen esetben történt meg csak az, hogy Jézus erőszakhoz nyúlt, az pedig az volt, amikor a pénzváltókat, a hitből is pénzt csináló zsidókat kiverte a templomból - akik ezt nem is bírták neki megbocsájtani és jól meg is feszíttették a rómaiakkal, hogy ne ők legyenek a felelősek.
Egyebekben éppen a szemet szemért, fogat fogért elv alapján, a többi csak demagógia volt a perben.
Szóval, nem kétlem, hogy a Tóra alapján bármely rabbi bármikor bebizonyítja, hogy egy goj verése nem csak normális, hanem egyenesen Istennek tetsző cselekedet, de nem hinném, hogy az Újszövetség alapján - annak lényegét megértve - bárki le tudná vezetni, hogy a fenyítés lenne Jézus akarata.
Ezért tartom visszataszítónak ezt a fajta gondolkodásmódot. De ez én vagyok, nem kell velem egyetérteni, ha nem kérdeztél volna rá, nem is fejtettem volna ki, hogy miért tiltakozom a fenyítés éltetése, avagy elfogadhatósága ellen Jézus tanításaira való hivatkozással. Mózes törvényeire hivatkozva nincs gond, csak Mózesnek semmi köze Jézushoz. Amit egyebekben minden hívő és orthodox zsidó tud és nyilvánvalónak is tart, ezért is követik Mózes törvényeit és nem Jézus törvényeit.
Nekünk viszont talán nem Mózes, hanem Jézus törvényeit kellene követni.
Legalábbis szerintem.