Regisztráció Elfelejtett jelszó

Re: Thrive - What On Earth Will It Take (magyar felirattal)

matgab Előzmény: #499600

"És akkor idézzünk most eszünkbe egy másik, legalább ilyen érdekes

tényállást is, miszerint a legtöbb hagyományos társadalom és vallás - az

iszlám például mind a mai napig is - súlyos bűnnek tekinti a kamatra

kiadott kölcsönt. No de miért is? Ennek bizony igen egyszerű az oka: ha

kamatot számítasz fel egy statikus, premodern társadalomban, akkor többet

kell visszafizetned, mint amennyit kölcsönvettél, erre pedig csak úgy

biztosíthatod a fedezetet, ha valaki mástól vagy másoktól veszel el pénzt -

ezzel pedig szétrombolod a nem gyarapodó társadalmak közösségi szerkezetét.

Ezért tiltja a kamatot az iszlám és ezért iktatták be a zsidók a mózesi

törvények alapvetései közé a Jubileumot, amely minden adósságot eltöröl a

táblákról (Clean Slate Edicts )

és felszabadítja az adósrabszolgákat. A kapitalizmus aztán felszámolta

ezeket a tilalmakat és a gyarapodással "oldotta meg" a társadalmi válságot.

És valóban: mára a gazdaság soha véget nem érő bővítése-gyarapítása lett a

kamatos kölcsön visszafizetésének az egyedüli elfogadható módja

(feltételezve, hogy mások közvetlen megrablását nem tekintjük

elfogadhatónak).

Ezért elkerülhetetlen létszükséglete a kapitalizmusnak a gazdaság

folyamatos bővítése. Senki, akinek valamennyi adóssága is van, nem állhat

le egy pillanatra sem - és manapság ugyan kinek nincs egyáltalán semennyi

adóssága? A gazdasági növekedés tehát a legfőbb parancsolat mind közül, az

abszolút legfontosabb imperatíva. A kamatos kamat azonban még így is megsérti

a matematika és a fizika

törvényeit,

így a megfizethetetlen adósságokat jobb híján periodikus, nagyszabású

rendszerösszeomlásokkal és hasonlóan nagyszabású tőkeáttétel-leépítéssel

kell eltörölni.

No és hogy akkor mi történik, ha a társadalom gazdaságilag túlburjánzik és

már most is másfélszer annyi erőforrást él fel, mint amennyit a Föld

termelni képes? Nos, ebben az esetben a kamatos kamat egyenesen az emberi

faj túlélésének és fennmaradásának egy rendkívül komoly gátjává válik,

mivel a kamatalapú pénz már a puszta létével és keringésével is közvetlenül

a bioszféra rombolásához vezet. A kapitalizmus, az adósság és a kamatalapú

pénz egymással szorosan összefonódó tényezők. Ezt illetően a legfontosabb

lecke tehát az, hogy a "kamat" egyáltalán *nem* egy természetes, történelmi

jellemzője a pénznek.

Negatív kamat

Valójában a hagyományos "premodern" társadalmak egyik fontos jellemzője épp

a negatív kamatos pénz használata volt, amelynek az értékvesztése a

természetes erőforrások fogyását tükrözte (és persze maga a "fizikai"

természetű pénz is ki volt téve az idő vasfogának). Bernard Lietaer új

könyve, a *New Money for a New World* (Új pénz egy új világnak), melynek

egy részét volt szerencsém még kézirat formájában elolvasni, az egyik

fejezetében tesz egy igen érdekes kitérőt a 14. század előtti Európába -

abba az időszakba, amikor is Európa népessége mindössze három évszázad

alatt a duplájára nőtt.

Lietaer szerint az európai középkor "Brakteaten" rendszerében 4-6 évente

mindenkinek vissza kellett szolgáltatnia a pénzét, és valamivel kevesebbet

kapott vissza helyette - például négy érmét az öt helyett, amit eredetileg

visszaadott. Ez a rendszer gondoskodott arról, hogy ne legyen túl

kifizetődő a pénz puszta felhalmozása, és inkább a produktív befektetésre,

termelésre vagy kölcsönzésre ösztönözte a tehetősebbeket; jelentős részben

ennek is volt köszönhető a korszak viszonylagos gazdasági jóléte.

Lietaer rámutat arra is, hogy ebben az időszakban a földművesek ötnapos

munkahétben dolgoztak, és száznál is több vallási ünnep biztosított

rendszeres munkaszüneti napokat, az Úr napjától a kék hétfőn át a család

napjáig, és így tovább. A korabeli temetőkben feltárt csontvázak tanúsága

szerint a nők is igen magasra nőttek, ami a rendkívül jó egészség egyik

árulkodó jele. A kathar eretnekség leverését követően azonban a francia

király újra bevezette a központosított királyi pénzt és a kamatot. Ez

pedig, kerekíti le a történetet Lietaer, katasztrofális következményekkel

járt, és a 14. század már egyenesen szörnyűségesnek bizonyult"