Regisztráció Elfelejtett jelszó

Világgazdaság

alacsony adó/magas adó

#786291 TrendMan

Tévedés, hogy az alacsony adó segíti a gazdaságot

A természettudományok sajátossága, hogy tudományos megismerés tárgyának törvényszerűségei függetlenek az azokat megismerni vágyó kutatók értékeitől és érdekeitől. A társadalomtudományokban, így a közgazdaságtanban nem ez a helyzet. Ott függnek. Ott előbb értékekből és érdekekből létrehoznak, összeszerveznek egy narratívát (köztük a legbefolyásosabbat, a mindenkori mainstreamet, a főáramot), mint a tények értelmezésének eszközét, majd az így értelmezett tények között összefüggést találva törvényszerűségeket ismernek fel. Azonos tények másik narratívában történő értelmezése egészen más törvényszerűségek felismerését eredményezheti - írja Németh György, közgazdász, szociológus.

A közgazdaságtan aktuális mainstream narratívája szerint egy ideális világban nincs adó, mert nincs szükség államra, így annak kiadásait fedező adóra sem. Mivel világunk sajnálatosan nem tökéletes, ezért szükség van államra, annak kiadásait fedezendő pedig adót kell kivetni. Ezzel viszont úgynevezett fiskális ék (fiscal wedge) kerül a gazdaság fogaskerekei közé, mely lassítva annak mozgását, súrlódási veszteséget (friction loss) okoz. Tökéletlenségünkért a lehetségesnél alacsonyabb gazdasági növekedéssel fizetünk.


Ha a jövedelemtulajdonosok jövedelmük egészének felhasználásáról maguk dönthetnének, ha annak egy részét nem vonná el az állam, akkor nincs súrlódási veszteség, nincs, ami visszafogja a növekedést. Ezért a közjót szem előtt tartó politikusok akkor cselekszenek helyesen, ha a lehető legkisebb fiskális éket dugják a fogaskerekek közé. Ezért joggal állítható, hogy az adó sújt - ahogy az átkok, a büntetések, a katasztrófák (az árvizek, aszályok, földrengések stb.) sújtanak. E hard narratíva soft változata szerint az államnak gazdasági szempontból lehet pozitív szerepe, s a pozitívumok meghaladhatják a fiskális ék okozta súrlódási veszteséget. A politikusoknak az a feladatuk, hogy azonosítsák azokat a szűk területeteket, ahol az állam gazdasági szempontból valóban pozitív szerepet tölthet be s ellenálljanak azon törekvéseknek, melyek e területek kiterjesztését megalapozatlanul követelik. A politikusok feladata, hogy lehető legkisebb adót beszedve és azt a lehető leghatékonyabban elköltve a pozitívumok jelentette hozadék és a súrlódási veszteség különbségét a legmagasabban tartsa. S tudja azt, hogy az állam költésének hatékonyságához mindig kétség fér, ellenben a be nem szedett adó mindig a legjobb helyen van.

Egy egészen más narratíva szerint nincs Elveszett Paradicsom: az adó nem sújt, hanem a társadalom és gazdaság működőképességének fenntartásához szükséges, beleértve valamekkora - a magas jövedelműektől az alacsony jövedelműek felé történő - újraelosztást. A társadalom többféle módon szervezhető: úgy is, hogy több, és úgy is, hogy kevesebb szükségleteket elégítünk ki az egyén helyett az állam kiadásával. Ez politikai választás kérdése; az eredmény gazdasági szempontból semleges (pontosabban nem szükségképpen negatív). E narratíva szerint téves a főáram narratívája, miszerint önmagéban a magas adó rossz, az alacsony adó jó. A főáram narratívája alapján nem megérthető, hogy a magas adókkal fenntartott északi jóléti államok miért versenyképesek.

A fiskális ék, illetve az azt létrehozó adó(bevétele)k, vagy egyszerűen az "állam" nagyságát háromféleképpen szokás mérni.

  • A legismertebb adóteher-mutatószám a jövedelem-újraelosztási hányad (redistribution rate). Azt méri, hogy államháztartás kiadásai mekkora részét jelentik az összes jövedelemnek (GDP). E kiadások a beszedett adók mellett tartalmazzák az államháztartás (adók helyett hitelfelvétellel finanszírozott) hiányát is. Az államháztartási hiány nélküli jövedelemelvonási hányad ritkábban használt, holott pontosabb (mert tisztán adóteher-mutatószám) lenne, s valószínűleg azért ritkábban használt, mert az (főszabályként) kisebb, mint a redisztribúciós ráta, így kevésbé alkalmas rémületkeltésre.
  • Az adóék (tax wedge) azt méri, hogy a munkavállaló mekkora hányadát nem kapja kézhez annak az összegnek, amelybe foglalkoztatása munkaadójának kerül.
  • Végül a teljes adóráta (Total Tax Rate) azt méri, hogy a vállalatok profitját mekkora adók terhelik. A teljes adóráta nevezetű adóteher-mutatószám a PricewaterhouseCoopers (PwC), a Nagy Négy ("Big4") tanácsadó-könyvvizsgáló cég egyikének leleménye, melyet magáévá tett a Világbank, s olyan éves összehasonlító jelentések készítésekor használja fel, mint a Doing Business ("A World Bank Group Flagship Report"), a Paying Taxes (a PwC és a World Bank Group közös munkája) és a Világgazdasági Fórum (WEF) globális versenyképességi jelentése ("The Global Competitiveness Report").
A közgazdaságtan főáramú narratívája elleni lázadásnak lehettünk tanúi a közelmúltban, s nem holmi újbalos aktivisták hőzöngtek. José Antonio Ocampo (Columbia) és Edmund Fitzgerald (Oxford) professzorok "Az adóverseny megállítása" címmel írtak cikket, melyet a Világgazdaság - Project Syndicatetől átvéve - december 5-i számában közölt. A szakmailag kétségbevonhatatlanul tekintélyes szerzők a Doing Business legfrissebb jelentése kapcsán arról írnak, hogy téves az a megközelítés, "ahogyan a társasági adózás kérdését kezeli". Azzal egyetértenek, hogy joggal illeti előkelőbb hely a listán azt az országot, ahol a "szabályozási terhek" alacsonyabbak, feltéve, ha e terhek között nem veszik számba az "adóbeszedés"-t [értsd: az adók mértékét]. Felróják a jelentésnek, hogy "eltúlozza a cégeket sújtó adóterheket" azzal, hogy társasági adón kívüli adókat is számba vesz (járulékokat, osztalékadót stb.), de nem veszi figyelembe az adóelkerülést (amiért döntően a multinacionális cégek okolhatók, s az OECD számításai szerint évi átlagban 200 Mrd dollártól fosztja meg az állami költségvetéseket). Leginkább azonban "az indikátor [értsd: adómértékek] teljes megszüntetésére lenne szükség", mert az a nézet, hogy "az alacsony társasági adók elősegítik a növekedést - nem fedi a valóságot." Mert, így a szerzők, az IMF és mások szerint is "az adóverseny nem segíti elő a produktív beruházásokat." Bár a Világbank, írják, felismerte, hogy "a jövedelmi egyenlőtlenség magasabb szintje alacsonyabb adóbázissal, és így kisebb adóbevételekkel jár együtt", a jelentés mégis támogatja a cégeknek nyújtott adómentességet, amivel potenciálisan tovább erősítik az egyenlőtlenséget, ezzel csökkentve a majdani adóbevételeket. A szerzők végső konklúziója: A 2017-es Doing Business pozitív újdonságai ellenére az "adófizetési indikátor" [értsd: adók mértéke] esetén "teljesen tévúton jár".


A helyzet azonban ennél súlyosabb. A teljes adóráta az adóterhelést a vállalati profit százalékában hivatott kifejezni. Profiton azt az összeget értik, amelynek nem része a termelőfelhasználás (az az összeg, melyet más vállalattól vásárolt azon termékekért és szolgáltatásokért fizetett ki, melyet saját termékei és/vagy szolgáltatásai előállításához felhasznált), az amortizáció (azon összeg, mely - elvileg - arra szolgál, hogy a vállalat elhasználódó eszközeit pótolni lehessen) és a bruttó bér (a járulékok kivételével). Magyarország a teljes adórátája a legfrissebb 2017-es Doing Business szerint 46,5 százalék (2015. évi adatok), a Paying Taxes szerint 48,4 százalék (2014), ez utóbbi a profitadóból (profit taxes; 11,8%), a munkát terhelő adóból (labor taxes; 34,3) és egyéb adókból (other taxes; 2,3) áll össze. Definíció szerint a vállalati profitot adóztatja a társasági adó és az osztalékadó (melynek funkciója és mértéke azonos az itt figyelembe nem vett SZJA-éval, csak éppen a magánszemély tőkejövedelmére vetik ki), a munka adója a definíció szerint a munkaadók által fizetett járulék (mindenekelőtt SZHO), de ide értendő a munkavállaló bruttó béréből fizetett járuléka is. (Az egyéb adóktól tekintsünk el.)

Mindez közgazdasági értelemben szakszerűtlen, de narratívája szerint érthető: az államot jogosan csupán a munkajövedelemre kivetett SZJA és a forgalmi adók illetik meg, minden más a vállalkozói szférára kivetett sarc, a gazdaság fogaskerekei közé dugott fiskális ék. A társadalombiztosítás egésze egyetlen hatalmas fiskális ék.

Közgazdasági értelemben a nemzeti számlák fogalomhasználata a szakszerű: a munkavállalói jövedelem (compensation of employee) kategóriájába beleértendő minden olyan költségelem, melyet a vállalatnak munkavállalója foglalkoztatásának ellenértékeként fizetnie kell, ide értve nem csupán a munkavállaló által de jure, hanem a vállalat által de jure, de facto azonban a munkavállaló által fizetett járulékot (mindenekelőtt SZHO). Profitnak joggal az üzleti tevékenység eredménye (a termelőfelhasználás és a munkavállalói jövedelmek megfizetése, és az amortizáció elkülönítése után megmaradó összeg), még inkább az adózás (a társasági adó megfizetése) utáni eredmény nevezhető.

Az érem egyik oldala, hogy Ocampo és Fitzgerald professzoroknak igazuk van: tévedés, hogy az országok versenyképességének fontos eleme az adóterhelés nagysága. A Világbank már több ízben jelét adta, hogy felismerte ezt, de régi narratívájától megszabadulni nem tud, nem képes annak újjal való felváltására. Az érem másik oldala, hogy a tekintélyes és megfellebbezhetetlenül szakszerűnek gondolt Világbank és PricewaterhouseCoopers (PwC) által előállított és sűrűn alkalmazott adóterhelés-mutató roppant, a teljes adóráta szakszerűtlen, sőt dilettáns konstrukció, a legjobb volna gyorsan elfelejteni, helyét sóval behinteni.

A szerző közgazdász, szociológus.

http://www.vg.hu/velemeny/a-kozgazdaszok/az-adover...

Moeller Maersk

#783319 Koffein

43%ot esett a nyeresége a q3ban, 755millióról (2015 q3) 429millióra (2016 q3)...

a ceo úgy fogalmazott, hogy 2016 os évre "lényegesebben alacsonyabb" lesz a nyereség, mint az utóbbi években...

piaci részesedés:


elgondolkodtató

"A Trump-jelenség okai …

#782888 TrendMan

"

A Trump-jelenség okai

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Az utóbbi hetekben külföldi útjaim során ismétlődően két dolgot kérdeztek tőlem. Elképzelhető-e, hogy Donald Trump megnyerheti az amerikai elnökválasztást? És egyáltalán, miként tudott idáig eljutni az elnökjelöltségben?

Ami az első kérdést illeti, Hillary Clinton nak nagyobb esélye van a győzelemre. Rejtély azonban, hogy miért ilyen szoros a két jelölt közötti verseny: Clinton az egyik legjobban képzett és legfelkészültebb jelölt az amerikai elnökválasztások történetében, miközben Trump az egyik legkevésbé képzett és felkészült jelölt. Vagyis az amerikaiak miért játszanak orosz rulettet? Azok, akik nem amerikában élnek, tudni szeretnék a választ, miután a választás eredménye rájuk is hatással lesz, bár annak kimenetelére nincsen befolyásuk.

Donald Trump az egyik legkevésbé felkészült jelölt a Nobel-díjas professzor szerint Fotó: AFP

Ez visz el a második kérdéshez: miért állított az amerikai republikánus párt egy olyan embert elnökjelöltjének, akit még a párt vezetői is elutasítanak? Egyértelmű, hogy sok tényező segített abban, hogy Trump 16 republikánus elnökjelölt-aspiránst le tudjon győzni az előválasztásokon. A személyiség nagy szerepet játszik, és úgy tűnik, néhány embert megfogott Trump valóságtévés személyisége. Emellett azonban további alapvető tényezők is hozzájárultak a két jelölt közötti verseny szorosságához. Először is, sok amerikai rosszabbul él, mint negyed századdal ezelőtt. A teljes állásban dolgozó férfi munkavállalók mediánjövedelme alacsonyabb, mint volt 42 évvel ezelőtt. Valójában az alsó jövedelmű rétegek reálbérei hozzávetőleg azon a szinten vannak, mint voltak 60 évvel ezelőtt. Így nem meglepetés, hogy Trump rátalált egy jelentős és fogadókész hallgatóságra, amikor arról beszél, hogy rohad a gazdaság. Trump azonban téved a diagnózis és a gyógymód ügyében. Az amerikai gazdaság az elmúlt hat évtizedben jól teljesített: a GDP közel hatszorosára nőtt. A növekedés gyümölcseit azonban csak viszonylag kevesek – olyan emberek például, mint Trump – élvezik, részben az olyan jelentős adócsökkentések miatt, mint amilyet ő ki akar terjeszteni és mélyíteni.

Ugyanakkor azok a – külkereskedelmi és pénzügyi liberalizációs – reformok, amelyekkel kapcsolatban a vezetők azt ígérték, hogy azok majd mindenkinek kedveznek, nem váltották be az ígéreteket. Így azok, akiknek életszínvonala stagnált vagy visszaesett, arra az egyszerű következtetésre jutottak, hogy az amerikai politikai vezetők vagy nem tudják, miről beszélnek, vagy hazudnak.

Trump Amerika összes problémájáért a külkereskedelmet és a bevándorlást akarja felelőssé tenni. Téved. Az USA a szabadabb kereskedelem nélkül is a dezindusztrializációval nézne szembe. Ahol a külkereskedelmi megállapodások nem váltak be, ott ez nem azért következett be, mert a külkereskedelmi partnerek túljártak az USA eszén, hanem azért, mert az amerikai külkereskedelmi agendát céges magánérdekek alakították. Az amerikai cégek jól jártak, és a republikánusok voltak azok, akik blokkolták azokat az erőfeszítéseket, amelyek arra irányultak, hogy a külkereskedelmi megállapodások révén hátrányos helyzetbe került amerikaiak is osztozzanak ezen megállapodások hasznában.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Így sok amerikai olyan erőktől érzi magát hátrányosan érintve, amelyekre nincs befolyása. Megkérdőjeleződtek azok a régóta fennálló nézetek, miszerint Amerika a lehetőségek hazája, illetve, hogy Amerikában minden egyes nemzedék jobban él az előzőnél. A globális pénzügyi válság talán egy fordulópontot jelent sok választó számára: a kormányzatuk megmentette a gazdag bankárokat, akik az USA-t a csőd szélére vitték, miközben szinte semmit nem segített annak a milliónyi átlagamerikainak, aki elvesztette állását és otthonát.

Trump támogatottsága azon a széles körű dühön alapul (legalábbis részben), amely a kormányzattal szembeni bizalom elvesztéséből származik. A trickle-down economics Trump által javasolt újabb dózisa (a magyarul „leszivárgó gazdaságnak” fordítható elmélet szerint a gazdasági növekedés pozitív hatása a szegények szintjére is „leszivárog” – a szerk.) azonban még tovább súlyosbítaná a meglévő helyzetet. Egyértelmű, hogy az általa ígért gazdaságpolitika, amelyben az adócsökkentések szinte csak a gazdag amerikaiaknak és a cégeknek kedveznének, nem hozna jobb eredményeket, mint a korábbi adócsökkentések. Valójában a Kínával, Mexikóval, illetve az USA más külkereskedelmi partnereivel szembeni kereskedelmi háború megindítása, ahogy arra Trump ígéretet tett, minden amerikait szegényebbé tenne.

Az amerikai politikai elitnek két üzenetet kellene meghallania. Félrevezetőek az egyszerű neoliberális piaci-fundamentalista elméletek, amelyek az elmúlt négy évtizedben olyannyira formálták a gazdaságpolitikát. A GDP növekedése az egyenlőtlenség emelkedésének kárára történt. A thatcheri-reagani „forradalom”, amely újraírta a szabályokat, és átstrukturálta a piacokat a felső jövedelmű rétegeknek kedvezve, túl sikeres volt az egyenlőtlenség növelésében, de teljesen megbukott a gazdasági növekedés fokozása terén.

Így jutunk el a második üzenethez: ismét szükség van a gazdaság szabályainak átírására, most azonban ezt úgy kell megtenni, hogy az átlagemberek élvezzék ennek hasznát. Azok az amerikai és más politikusok, akik ezt nem tartják a fejükben, felelősségre vonhatók lesznek. Minden változás kockázatokkal jár együtt. A Trump-jelenség – illetve egy sor hasonló európai politikai fejlemény – azonban azt mutatja, jóval nagyobb kockázatot hordoz (a megosztott társadalmak, az aláásott demokráciák és a meggyengült gazdaságok kockázatát), ha nem veszik figyelembe ezt az üzenetet.

Copyright: Project Syndicate, 2016
www.project-syndicate.org

olaszok magyaroznak..

#782788 matgab Előzmény: #782649

nekem az a gyanúm, hogy az elnökválasztásig a részvénypiacokat mindenképpen magasan tartják, ha viszont meglesz Clintonné az első fekete után első női elnöknek, akkor utána eleresztik egy kicsit a gyeplőt. Annyira túl van már fújva minden.

Kérdés az, hogy akkor vajon legalább az arany jó lesz, vagy azt is ütni fogják mindennel együtt?


Royal Bank of Scotland is megkapta..

#780168 matgab Előzmény: #780160

cska az az érdekes, hogy mindig az EU-s bankokat büntetik az usakok ezek miatt szarrá, pedig biztos vagyok benne, hogy a JPM, GS , Citi stb. is nyakig benne voltak ezekben az üzletekben...