Folyamatban van egy nagyszabású, stratégiai vasúti fejlesztés, a Rail Baltica, ami Tallinnt köti majd össze Varsóval, átvitt értelemben a balti államokat Európa szívével, 85%-os EU finanszírozásban zajlik a projekt, 900 km-t építenek kb. 3,6 mrd eurós költségvetéssel. (Késõbb majd Tallinn és Helsinki is össze lesz kötve alagúttal, simán lehet majd egyik városból a másikba ingázni - a világ leghosszabb vasúti alagútja lesz, ha ugyan megépül.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
Nos, ez annak kapcsán érdekes, hogy itthon is van egy minap megszavazott terv minden idõk legnagyobb honi vasúti felújítására, a Bp-Kelebia alig használt kb. 160 km-es vonalat újítanák fel sokkoló 500 mrd forintból, azaz 1,6 mrd euróból, ráadásul kínai hitelbõl. Vessük össze a két projekt költségeit:
Balti: 900 km 3,6 mrd euró, 1 km 4m euró
Magyar: 160 km 1,6 mrd euró, 1 km 10m euró
Nos, a magyar adófizetõk fajlagosan két és félszer többet fizetnek, ha balti áron lenne felújítva a vonal, nem 1,6 mrd euróba, hanem csak 0,64 mrd euróba kerülne, a különbség majdnem 1 milliárd euró, 300 mrd forint a GDP 1%-a. Nagyságrendileg ennyi megy itt pocsékba - és a projekt teljes összegével, a GDP 1,6%-ával növeszik a jövõbeli államadósság. Amúgy egy régebbi Figyelõ cikk, emlékszem, végzett megtérülési kalkulációkat is, és 2400 év (!) jött ki nekik...
(Nem vagyok vasúti szakember, de mindkét projekt szinte sík területen megy, szóval nagyjából összevethetõnek látszik. A kamatköltségek, a hitel pontos feltételei, melyek nagyban befolyásolják a végösszeget, ismeretlenek.)
http://www.parlament.hu/irom40/09787/09787.pdf
---
Egy kis honi színes általános tanulságokkal. Olvasom, hogy törvénytervezetet nyújtanának be, amiben szabályoznák, hogy a vasárnapi munkavégézért 200%-os bért kelljen fizetni a kereskedelemben. Nos, a Tesco, hogy az elsõ újra szabad vasárnapon ki tudjon nyitni, 300%-os bért fizetett a dolgozóinak. Teljesen fölösleges az államnak beleszólni ilyen szerzõdéses viszonyba, majd a piac a kínálat-kereslet aktuális viszonyai alapján maga megoldja, Ahogy a minimálbérnek sincs semmi értelme, ha túl magas, és kevesebbért is lehet munkaerõt találni, akkor csak a munkanélküliséget növeli, ha meg csak többért, akkor minek, írott malaszt: az árakat hagyni kell szabadon alakulni, a szabad áralakulás a piacgazdaság legelemibb lényege, mindenféle beavatkozás ártalmakkal jár.
http://hvg.hu/vallalat_vezeto/20160413_Tesco_vasarnapi_nyitvatartas_potlek