2013 Q3-ról
Az üzemi eredmény 398 millió Ft a tavalyi 159 millió után.
Emlékeztetőül a Q3 történeti adatsora:
2008: -338 millió
2009: -496 millió
2010: -147 millió
2011: -233 millió
2012: +159 millió
2013: +398 millió
Év/év alapon 2,5-szeres növekedés. Több, mint elég, pláne a leállásokkal jellemzett leggyengébb szezonális negyedévben (nem csak a Rába áll le, hanem a fő vevői is).
A pénzügyi eredmény értelemszerűen rontja a negyedévet, 274 millió veszteség, melyből már csak 50 millió(!) a kamatfizetés. A többi árfolyamveszteség, főleg hitelen (valszeg történhetett némi átsorolás a fedezeti részből, mert ez több lett, míg a cf fedezeti ügylet jobban alakult. a lényeg,hogy a saját tőke hatás nagyjából ugyanaz).
Éves szinten 200 millióra csökkent tehát a kamatköltség. A válság előtti szép években ez 650 millió körül alakult.
Az első kilenc hónapban 2,4 mrd üzemi, 4,058 milliárd Ebidta. Azt gondolom ez évvégi eredménynek is nagyon szép lenne, de van még egy negyedév:).
Cash-flow
Brutális pénztermelés jellemzi a céget 2013-ban, 4,7 mrd eddig, mely fedezetet teremtett arra, hogy 3,6 mrd hitel visszafizetésre kerüljön, illetve a beruházások is szépen folynak.
Fedezet
Még egyszer: a Q3 teljesen kilóg az évből, ekkor történnek a nyári leállások, és ezidőben termelés nem nagyon van. Ezzel szemben az általános költségek ugyanúgy felmerülnek, ezért nincs érteleme marzsot számolni, vagy ha igen, akkor ezt feltétlenül bele kell kalkulálni. (A fix költségek ugyanis egy kevésbé kihasznált kapacitás mellett, jelentősen rontják mind az üzemi, mind a nettó marzsot.)
Amit érdemes nézni, az a fedezeti hányad alakulása, az viszont nem volt rossz: 21,5%.
A Futómű esetében az árbevétel 6.928 millió, ami bázishopz képest enyhe növekmény. Q2-ben 9.232 millió volt, ami azt mutatja figyelembevéve a historikus alakulásokat, hogy nem a Q3 volt gyenge, hanem a Q2 volt kiugróan nagy.
Örvendetes, hogy az amerikai bevétel 12 millió dollár, jelentős visszaesés még nem volt ebben a negyedben (Marmon még kitartott valszeg), Eu stagnált, ami a piaci környezetben jónak mondható. Oroszok is viszonylag egyenletessen alakulnak.
Árbevételben, ami kellemes meglepetés az Alkatrész, 3,5 milliárdos negyedév utoljára 2008-ban volt. A Fehrer szállítások tehát beindultak, és a Suzuki is magához tért. A Jármű továbbra is tengődik, a magasabb árbevétel ellenére sem tudja a tavalyi szintet hozni. Itt az utolsó negyedévben fog megtörténni a várva várt áttörés, eredmény és Ebidta növekedés.
pl. ez is torzítja a marzsokat, vagyis a (termelés) összetételhatás is jelentősen érinthet egy-egy negyedévet, tolhatja el a marzsokat bármelyik irányba.
A kilátások kicsi borúsabbak lettek, főleg a mezőgazdaság alakulása lehet fájó. Európa viszont mintha magára találna. Az 5 mrd feletti Ebidta viszont továbbra is elérhetőnek tűnik (azért 5,6 nem lesz).
A pénzügyi mutatók egyre jobbak, kezdve a nettó hitellel, ami 10 mrd alá esett, és a trend folytatódni fog, lehet tippelni Q1-ben mennyi lesz (Q4 nem mérvadó,mert az MH nem siet fizetni, így torzítani fogja a tényleges helyzetet).
A hitel/saját tőke mutató 2010-2012 között 130-180% között mozgott, most 78%!!
Brutális javulásnak lehetünk tanúi ezen a fronton.
A müködő tőke szükséglet is jól alakul, növekvő árbevétel mellett (a növekvő árbevétel általában müködő tőke szükségletet teremt) 1,5 mrd-dal tudott javulni, ami elég nagy vállalati fegyelemről tanúskodik, mind készletgazdálkodás,mind vevőkezelés területén.
Az igazgatási és általános költségek szintjéből lehet következtetni a közvetett költségek kézbentartásáról. Jelentős létszámnövekedés, és forgalomnövekedés ellenére a közvetett költségek 6,3 %-kal növekedtek.
és jöjjön a gyj lényege a 2.oldalon diszkréten:
„Nemzetközi élvonalbeli vevöinkkel korábban megkötött üzleteink idén hoztak gyümölcsöt”
„üzleti stratégiánk kétséget kizáróan sikeresnek bizonyult.”
Végre dicsérik magukat. Ezt már többször a szemükre vetettem, tessékbüszkének lenni az elért eredményekre.
Mivel bonyolult iparág, nehezen megérthető cég, a magabiztosság nagyon fontos a kommunikációban a piaci szereplők felé. Az a bizonyos hitkérdés…
„Helyes tehát az út, amin haladunk, de a gazdasági környezet újabb és újabb kikívásai közepette nekünk is szükséges az új lehetőségeket kutatni”
Lefordítva: A gyümölcs ugyan beérett, elégedettek, de a székekről leszerelték a háttámlát, így nem lehet hátradőlni:)
„ezért a KÖZELJÖVŐBEN az eddiginél nagyobb gangsúlyt helyez a Rába az ÜZLETFEJLESZTÉSEK FELFUTTATÁSÁRA”.
azaz: Kedves piaci szereplők, újabb üzletek vannak kialakulóban, amit nemsokára a publikum orrára is fogunk kötni.
Rába hagyomány, hogy nem szoktak a levegőbe beszélni (ezért is lehet építeni rájuk stratégiát), ha ilyet kijelentenek, annak holtbiztos, hogy van alapja.
Szóval a részvény árfolyamra több ellentétes hatóerő is kialakulni látszik:
1.erős fundamentumok
2.erre épülő felfokozott (valóságtól elrugaszkodó) várakozások, amiktől értelemszerűen elmarad a cég eredménye, függetlenül, attól, hogy historikusan jónak számítana.
3.kivárás, vételtől tartozkodás, mert túl sokat emelkedett az árfolyam.
4.piaci környezet továbbra sem támogató (enyhe eredménycsökkenést okozhat)
5.új üzletek bejelentése (több meglepetés jellegű)
6.külön pontban a buszszállítás ellentételezésével kapcsolatos konkrétumok, plusz megrendelések
7. még mindig alulértékelt, nagyon jó mutatók (EV/EBIDTA, P/E)
Részvénymozgások 2013-ban (egészségesnek tűnik):
belföldi intézményi +202 ezer
belföldi magánsz. -194 ezer
külföldi intézményi -12 ezer
menedzsment +4ezer
ugyanez Q3-ban
belföldi intézményi +58 ezer
belföldi magánsz. -45 ezer
külföldi intézményi -13 ezer