Regisztráció Elfelejtett jelszó

Re: nincs cím

Előzmény: #656238

"A benzin kiskereskedelmi árának kb 37-40% a termelői ár"

Aminek szintén csak egy része a nyersolaj ára. Durva számítás következik.

Megnézed, hogy éppen mennyibe kerül egy hordó nyersolaj, én most gyorsban ~115 USD-s adatot találtam, ezt megszorzod ~229-el, az 26.335 HUF, ezt leosztod 159-el és máris ott lesz, hogy: 165 Ft/liter a tőzsdei ár. Ha ezt 10%-al megdobod, akkor az 16,5 HUF, amit viszont a 430 Ft/literhez kell számolni, hiszen az a körülbelüli kisker ár, az pedig 3,8%-ot jelent.

EZ és ENNYI az árfolyamhatás, minden más az adózásból és az adórendszerből következik. EZT MUSZÁJ MEGÉRTENED.

És pont azért, mert:

"mivel állam bácsinak minden forintra szüksége lesz" ...

... ezért ha számottevően csökkenne az adóbevétel a forint erősödése miatt, akkor költségvetési okokból úgyis megemelné a járadékokat, az adóterheléseket százalékos, avagy nominális értelemben (úgy tudom, hogy még van fix összegű díjtétel is az üzemanyagok esetében), vagyis egy 10%-os forint erősödés SEM 44Ft-os csökkenésben manifesztálódna, hanem legfeljebb az említett ~16 Ft-ban - és még az is lehet, hogy semmiféle csökkenés nem lenne, mert a betervezett adótömegnek be kell folynia. Egyebekben például egyáltalán nem szükségszerű az, hogy a kisker árrést lecsökkentsék az üzemanyagforgalmazók, már csak azért sem, hiszen nekik is vannak költségeik, amit ki kell gazdálkodni, és mivel ezek forintban vannak, EZÉRT nem csökkenthetik az árrést azért, mert a forint mondjuk erősödik.

Ettől kezdve az általad kínált lineáris növekvő/csökkenő képlet minden szempontból használhatatlanná válik, hiszen az semmiféle formában nem igaz, a valósághoz pedig semmi köze nincs.

Magyarán szólva, ezért írtam példul korábban azt, hogy miért nem érdemes a forint/EUR árfolyamot rögzíteni, hiszen jelen kontextusban például éppen az látszik, hogy egy rögzített HUF/EUR árfolyam sem stabilizálná az üzemanyagárakat, hiszen egyrészről a tőzsdei ár akkor is változhat, másrészt a devizakockázat sem kerülne kiárazásra, hiszen nem EUR-ban, hanem dollárban jegyzik az üzemanyagok árát. Akkor csak annyi változna, hogy nem az USD/HUF-ot, hanem az USD/EUR-t kellene figyelni az árak meghatározásakor, egyebekben tök ugyanaz maradna minden. Vagyis az árfolyamkockázat még az EUR-ra való áttérés esetében sem lenne eliminálható a nyersolaj esetében mivel azt nem EUR-ban, hanem dollárban jegyzik.

Magyarán szólva, nem volt ám teljesen alaptalan azon felvetésem, hogy MILYEN devizához rögzítsük egyáltalán a forint árfolyamát: A vicc kedvéért a dollárhoz rögzítés mellett több érv szól, mint az EUR-hoz rögzítés mellett.

Hogy mást ne mondjak a fenti példa kapcsán, azaz annak kapcsán, hogy ezáltal kikerülne a rendszerből az árfolyamkockázat az üzemanyagok esetében, de példának okáért kiesne az árfolyamkockázat a dollárban denominált állampapírok esetében is! Ráadásul tetszőleges amerikai állampapír hozam feletti hozamajánlatunk esetében AAA+ kategóriába lépne be a magyar állampapír pusztán azért, mert nem lenne a továbbiakban árfolyamkockázat, vagyis az amcsi befektetők számára tulajdonképpen teljesen kiszámíthatóak lennének a magyar papírok, ellentétben egy potenciálisan az EUR-hoz kötött, és ezáltal árfolyamkockázattal terhelt magyar kötvényportfolióval.

És hát lássuk be, azért logikusabb egy még mindig működőképes világhatalom devizájához kötni a devizánkat (ha már muszáj), mint egy döglődő és életképtelen pénznemhez, különösen abban a világban, amiben az áruk jelentős része dollárban van meghatározva.