Cím: Meghülyült az Eu?
nemtoomEgy cikk Kurírtól:
Brüsszel a válságkezelés és a magyar alaptörvény ekézése közben is képes időt fordítani arra, hogy megmondja, hogyan lehet Európában felszolgálni az olíva olajat. Hát nem úgy ahogy elképzeljük. Üvegek betiltva. Helyettük előre gyártott, eldobható gyári kiszerelés lesz a kötelező.
Tyúkketrec, uborka görbület, most pedig az olíva olaj szervírozása. Ez a legújabb és sok eseteben röhögést kiváltó, de azért az európa vendéglátás, és gasztronómiai igényesség szempontjából fájó döntés. 2014-től ugyanis nem lehet az eddig megszokott módon felszolgálni az olíva olajat. Hogy ez mit jelent?
Aki jár étterembe, annak nem újdonság a kis, újratölthető olajos üvegcse az asztalon. A bürokratáknak azonban ez nem tetszik. Helyette gyárilag lezárt, nem újratölthető olajos palackokat szeretnének látni a kontinens éttermeiben, amelyeket kiürülésük után el kellene dobni - ezt kürtölte világgá a Reuters. Az Európai Bizottság szerint mindez a higiéniát szolgálja, és persze garantálja, hogy a vendégek, nem holmi rossz minősű pancsolt olajat öntenek a salátájukra.
Az EU betiltja az olaj utántöltést, az olíva olajét
Bár a testület szerint a döntést a 27 tagállamból 15 támogatja, komoly felhördülést váltott ki több hagyományos olíva termelő országból is. Egyrészt mert nehéz helyzetbe hozza az élelmiszer-ipari olajat gyártó cégeket, másrészt, ahogy az egyik brit EP képviselő fogalmazott "ha az unió normálisan működne, az emberek nem lennének EU ellenesek. De amikor ilyen hülyeségekkel foglalkozik a közösség, természetesen megkérdőjeleződik a legitimáció és az épelméjűség is".
A problémát ráadásul még érdekesebbé teszi, hogy egyrészt Európa adja a világ olíva termelésének 70 százalékát, azon belül viszont épp a válság sújtotta országok - Görögország, Portugália, Spanyolország - a leginkább érintettek. Az új szabályt állítólag épp egy Portugáliában 2005-ben bevezetett rendelkezés alapján dolgozták ki, hogy az ottani termelőknek segítsenek növelni a zuhanó profitot.
A vendéglősök többsége azonban csak bajt lát a következmények között. A Reuters beszámolója szerint attól félnek, hogy nem választhatják meg maguk a most jól működő beszállítói kapcsolatokat, vagyis egyes menő éttermek nem rendelhetik meg a vendégeik által kedvelt extra minőségű olíva olajat, mert annak gyártója például nem hajlandó az igénytelen, vagy szupermarket hangulatot árasztó csomagolást alkalmazni. Emellett nő az eddig nagyobb kiszerelésben megvehető olaj ára is, ami biztosan nem tesz jót az üzletmenetnek.