Regisztráció Elfelejtett jelszó

Re: nincs cím

prospero Előzmény: #577752

Nem hagytam figyelmen kívül semmit, csak próbáltam utána nézni a dolgoknak, ami idő.

Egy vitába úgy érdemes beszállni, ha felvértezed magad több információval, mint amennyivel korábban rendelkeztél, illetve utána kell nézni annak, amit a vitapartner állít.

A probléma az, hogy éppen a 2002 évi költségvetés alakulásáról szóló tájékoztatókat már csak részben lehet megtalálni, tehát információkat innen-onnan lehet összeszedni.

Először is az Orbán kormány közszféra béremeléseiről:

2001-ben 3% volt a hiány, tehát 2001-ig az Orbán kormány megteremtette a közszféra béremelés fedezetét. Tehát csak azt kell vizsgálni, hogy a 2002 évre az Orbán kormány által elhatározott béremelés milyen hatással volt a költségvetésre, illetve az be volt-e tervezve.

2001 év végén 788,4 ezer fő dolgozott köztisztviselőként, közalkalmazottként. 2001-es átlagbérük havi 66,250 Ft volt. 2002-es átlagbérük havi 84,472 Ft. Ebben már benne van az 50%-os közalkalmazotti béremelés hatása. Könnyen kiszámítható, hogy ez a költségvetésnek 172 milliárd forintos többletkiadást jelentett 2002-ben 2001-hez képest. Tudjuk, hogy az 50%-os közalkalmazotti béremelés költségvetési törvénybe nem betervezett hatása 2002-re 106 milliárd forint volt. Na most, ami az Orbán kormányt érintő 66 milliárdnak a nagy részét, ha nem az egészét azt szépen betervezte a kiadási oldalba, elég ha megnézed a 2002 évi költségvetési törvényt. Amiről nem tudott az az 50%-os közalkalmazotti béremelés hatása, amely extra tétel – autentikus forrásból Gyurcsány Ferenctől tudva – 2002-ben 106 milliárd forinttal növelte meg a kiadási összeget.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy 2001-ben a közszféra foglalkoztottainak száma 788 ezer, 2002-ben pedig 800 ezer, azaz kb. egy 12 ezer fős növekedés történt 2002-ben. Hogy mikor ezt sajnos nem tudjuk, mármint, hogy kormányváltás előtt – vagy kormányváltás után, inkább ez utóbbi a valószínű. De számoljuk ki, hogy ez mekkora nem betervezett kiadási tétel lehetett 2002-es átlagbérrel számolva: kb. plusz 12 milliárd forintot jelent éves szinten. Nem egy jelentős tétel.

A 100 napos program intézkedéseinek hatása a 2002 évi költségvetésre:

60 milliárd Nyugdíjak egyszeri 19000 Ft-os kiegészítése

106 milliárd közalkalmazottak 50%-os béremelése

40 milliárd minimálbér adómentessé tétele, adójóváírás növelése

10 milliárd 13. havi családi pótlék

7 milliárd családi pótlék 20%-os emelése

1 milliárd főiskolások, egyetemisták ösztöndíjának emelése

7 milliárd TV üzembentartási díj átvállalása

60 milliárd agrárhitel konszolidáció és elemi kár enyhítése

292 milliárd ft összesen.

Ezek után térjünk át a másik állításodra, hogy az Orbán kormány költségvetése 6%-os év végi hiányt okozott volna, minden más tényező változatlanságát feltételezve.

2002 áprilisában a hiány 316,5 milliárd forint volt, ami az éves előirányzat 62,5%-a. A bevételek azonban eddig csak 40%-ban folytak be, tehát a bevételekben jelentős tartalékok voltak ekkor. Az éves előirányzat 505 milliárd körüli hiányt állapított meg (az eredeti költségvetésben a tervezett hiány 486 milliárd +17 milliárd TB alap hiány), ami a tervezett GDP-nek kb 3,1 volt. Ebből következik hogy 2002-re a kormány 16500 milliárd körül tervezte a GDP-t. Ha minden folyamatot változatlannak tételezünk fel, és a kiadások áramlása ugyanolyan mértékben folytatódik, akkor azt lehet feltételezni, hogy év végéig a hiány 950 milliárdra növekszik, havonta átlagosan 80 milliárd forinttal. Ez valóban azt jelentené, hogy az éves hiány 5,7-6%% körül tetőzik, tehát az első Orbán kormány rosszul tervezte a költségvetést, eltervezett mintegy 450 milliárd forintnyi hiányt. Ha jól értem ez az állításod.

Fontos megjegyezni, hogy az áprilisi hiányban már benne volt az MFB veszteségének átvállalása kb. 60 milliárd forint értékben, ami nagyjából megegyezik az M3-as autópálya – ami az Orbán kormány fejlesztése volt – építési költségeivel.

2002. májusra a hiány 409 milliárdra ugrott, ami az éves előirányzat 81%-a volt. Ez 93 milliárdos növekedés egy hónap alatt.

2002 június végéig a hiány 501 milliárdot ért el, ami az éves hiánynak a 100%-a körüli értéke. Ez ismét 92 milliárdos havi hiánynövekedés.

A pénzügyminisztérium akkori közleménye szerint tartható a tervezettnél 170 milliárd forinttal magasabb áht, ami a bruttó hazai termék 4,2-4,3%-a. Tehát olyan folyamatokat láttak/reméltek a 2. második félévre, ami alátámasztja az Orbán kormány költségvetési tervezését.

2002. júliusra az államháztartási hiány 549,3 milliárd forintra ugrott. Ami mindössze 49 milliárdos növekedés. Ami azért érdekes, mert ekkor kerültek elszámolásra az alábbi tételek:

A nyugdíjakat visszamenőlegesen 4,5%-kal megemelték, és a 100 napos program keretében egyszeri 19 ezer forintos juttatást biztosítottak 60 milliárd forint értékben. Na most éves nyugdíjkiadás becslés alapján mondjuk 2000 milliárd forint, - szerintem több -, akkor a 4,5%-os emelés visszamenőleges hatása éves szinten 90 milliárd, 7 hónapra visszamenőleg 52 milliárd.

Tehát ekkor kb. 112 milliárdnyi extra kiadás jelentkezett a hiány mégiscsak 49 milliárddal nőtt. Ami azt jelenti, hogy normál esetben ez a hónap szufficites lett volna méghozzá 63 milliárd forinttal.

2002. augusztus hiány 656 milliárd lett. Különbség 107 milliárd. Amiből 4,5%-os nyugdíjemelés havi hatása 7,5 milliárd. Adójóváírás növelése 40 milliárddal növelte a költségvetés terheit, időarányos része 26 milliárd.

A PM közleménye szerint a hiány továbbra is várhatóan 1-1,2% ponttal lesz magasabb. A deficitet további 0,2-0,3% ponttal növelheti az agrárhitelek konszolidációja, ami így elérheti a 750 milliárd forintot. (505+170+75) milliárd.

2002. október 801,9 milliárd a hiány. A különbség 145,9 milliárd augusztushoz képest.

Ha feltesszük, hogy ebben az időszakban valósult meg az 50%-os közalkalmazotti béremelés 100 milliárdja, és mondjuk csak az utolsó 3 hónapban, akkor ezt az időszakot 33 milliárd terheli. Továbbá ezt az időszakot terheli a 4,5%-os nyugdíjemelés 2 havi hatása havi 7,5 milliárd forint értékben, 15 milliárd forint. Adójóváírás szeptember, októberre 6,6 milliárd forint. Tehát mondjuk az extra hatások összege azaz az előbbi tételek 47,1 milliárdja nélkül a 2 havi hiány mondjuk 99 milliárd forint. Tehát lehet mondani, hogy szeptemberben, októberben havi 50 milliárd forint hiányt az Orbán kormány tervezett be.

Ekkor még egy fontos dolog történt. Döntöttek az autópálya beruházások felgyorsításáról, amelyet hasonlóan az Orbán kormányhoz, az MFB-n keresztül finanszíroztattak.

2002. november 956,4 milliárd a hiány, különbség 154,5 milliárd forint. Ebből 50%-os közalkalmazotti béremelés hatása 33 milliárd, 7,5 milliárd a 4,5%-os nyugdíjemelés havi hatása, adójóváírás növelés novemberi hatása 3,3 milliárd. Ekkor a hiány mondjuk: 110 milliárd, amit az Orbán kormány tervezett be.

2002 decemberben módosították a költségvetést. 1 217 milliárd forintra növelve a hiányát. A különbség az eredeti előirányzathoz képest 715 milliárd forint.

Az egyszeri tételek:

9,5 milliárd Magyar Televízió köztartozás elengedés

0,3 milliárd Haditechnikai támogatások visszafizetés elengedés

0,2 milliárd Gödöllői Kastély beruházás támogatás és kamatai elengedés

0,6 milliárd BKVnak környezetvédelmi alapból nyújtott támogatás elengedés

207 milliárd NA Rt autópályákat és elkerülő utakat ad át az államnak, amiért az állam átvállalja adósságát

28,1 milliárd Az Állami Autópálya Kezelő autópályákat ad át amiért az állam átvállalja az adósságát ilyen összegben.

66,5 milliárd Az Állami Autópálya Kezelő további adósságát 66,5 milliárd forint értékben ellentételezés nélkül átvállalja

60 milliárd MÁV adósság átvállalás

34,8 milliárd Sportcsarnok adósság átvállalás

4,1 milliárd Debrecen rendezvénycsarnok adósság átvállalás

5,3 milliárd Sportfolió Kft hitel átvállalás

0,2 milliárd Budakalászi Sportközpont hitelátvállalás

0,3 milliárd Szerencsi tanuszoda hitelátvállalás

0,2 milliárd Mezőtúr sportcsarnok hitelátvállalás

0,1 milliárd Veresegyház hitelátvállalás

0,4 milliárd Hódmezővásárhely fedett uszoda hitelátvállalás

0,1 milliárd Felsőmocsolád sportcsarnok hitelátvállalás

0,5 milliárd Dabas sportcsarnok hitelátvállalás

2 milliárd Szeghalom sportcsarnok hitelátvállalás

0,4 milliárd Debreceni Közlekedési Vállalat adósságátvállalás

1,8 milliárd Miskolc Közlekedési Vállalat adósságátvállalás

0,1 milliárd Kaposvár Közlekedési Vállalat adósságátvállalás

0,3 milliárd Szegedi Közlekedési Vállalat adósságátvállalás

37 milliárd BKV adósságátvállalás

81 milliárd NA Rt részesedés megvásárlás MFB-től

16,8 milliárd Állami Autópályakezelő részesedés megvásárlás MFB-től

2,5 milliárd Diákhitel Központ megvásárlás MFB-től

0,3 milliárd Pusztazámori hulladéklerakó köztartozás elengedés

130 milliárd MFB veszteség átvállalás

32 milliárd ÁPV osztalékról lemondás

715 milliárd összesen kb.

A novemberi hiány 956 milliárd volt, a decemberi módosított előirányzat 1217 milliárd. Azonban a végső hiány, még ezt a módosított előírányzatot is meghaladta, a tényleges hiány azonban 1616,2 mrd lett. Ez azt jelenti, hogy novemberről decemberre 660 milliárd forinttal nőtt a költségvetés hiánya. Amiből az egyszeri tételek 715 milliárdot magyaráznak, a Megyó kormány intézkedéseivel együtt az egyszeri tételek nélküli szufficit 55 milliárd. DE! A 100 napos program extra kiadási tételek: 33 milliárdot magyaráz az 50%-os közalkalmazotti béremelés, 7,5 milliárd a nyugdíjemelés, adójóváírás 3,3 milliárd.

A 100 napos programból eddig nem figyelembe vett tételek, amiket most veszek figyelembe: 13. havi családi pótlék 10 milliárd, családi pótlék 20%-os emelése 7 milliárd, agrárhitel konszolidáció és elemi kár enyhítése 60 milliárd. Ami azt jelenti, hogy a decemberi többlet Megyó kormány intézkedései nélkül 175,8 milliárd lett volna. Illetve valószínű, hogy az agrárhitel konszolidáció és elemi kár enyhítését már korábban elszámolták, de akkor pedig egy korábbi hiánytételt kellene visszamódosítani ezzel számmal, hogy megkapjuk az Orbán kormány kiadási összegét.

Áprilisi hiány: 316,5 milliárd,

Májusi hiány: +93 milliárd

Júniusi hiány: +92 milliárd

Július többlet: -62 milliárd

Augusztus hiány: +73,5 milliárd

Szeptember-Október: 100 milliárd

November: 110 milliárd

December: -175,8 milliárd

Összes Orbáni hiány: 547 milliárd a tervezett 505 milliárddal szemben, ami az eredeti GDP tervnek ez 3,3%-a.

Tehát az Orbán kormány nem évi 6%-os hiánnyal adta át a költségvetést, hanem 3,2%-kal egyszeri tételek nélkül számítva.

Ezek után még érdemes elfilozofolni azon, hogy az egyszeri tételek 715 milliárdjából mekkora rész az Orbán kormány sara. Mivel az MFB-t a korábbi években a kormány rendszeresen kistafírozta, továbbá 2002. első negyedévben 60 milliárdot átvállalt az MFB veszteségéből/vagy adósságából – ami nagyjából megegyezik az M3 autópálya építési költségeivel, ezért az egyszeri tételekből az Orbán kormányt illeti kb. a MÁV,BKV, különböző városi közösségi közlekedések adósság átvállalás 100 milliárdja, továbbá a sportberuházások értéke: kb 48 milliárd forint értékben.

Az autópálya beruházásokból az Orbán kormány által indított beruházások:

M3 Füzesabony-Polgár 62 km 68 milliárdért 2002-es átadás Megyó kormány idején, Emőd-Nyékládháza 9 km 20 milliárdért 2003-as átadással, Szekszárdi Dunahíd 20 km 23 milliárdért 2003-as átadással. A kiadásokból 60 milliárdot az Orbán kormány már átvállalt kormányváltásig az MFB-től, az egyszeri tételekből tehát maximum további 43 milliárd illeti meg az MFB-től, de kérdéses, hogy ez tényleg 2002-őt terheli-e, hiszen az átadás 2003-as.

Ezzel összesen az egyszeri tételekből vagy 191 milliárd (vagy 150 milliárd) még az Orbán kormányt illeti, azaz az összes hiány egyszeri tételekkel: 738 milliárd, ami a GDP 4,2-4,3%-a. Pontosan megegyezik a PM akkori prognózisaival.

Az első Orbán kormány teljesítménye tehát 738 milliárd egész éves hiány 4,2%, ehhez fél év alatt a Megyó kormány, majdnem még 1000 milliárdot tornázott hozzá. Fél év alatt!

Ezek után még azon érdemes elgondolkodni, hogy amikor az MFB-től megveszek egy részesedést, akkor miért kell először átvállalni a kívánt cég adósságát, javítva annak saját tőkéjét, majd a magasabb értékű vállalatért nagyobb összeget fizetni az MFB-nek, hiszen ha megveszem adóssággal együtt alacsonyabb értéken, az adósság így is úgy is átkerül az állam tulajdonába, a cég által tulajdonolt autópályákkal együtt….

Mindegy a lényeg az, hogy nem 6%-kal adta át Orbán 2002-őt! És ezek után ezt a hazugságot légyszi ne terjeszd.

Ja, és itt az illetékes nyilatkozata a 2002 évi helyzetről:

http://mandiner.hu/cikk/20110510_medgyessy_rendkivul_jo_allapotban_vettuk_at_az_orszagot