Regisztráció Elfelejtett jelszó

Re: nincs cím

Előzmény: #573025

Akkor még egyszer:

Nem ugyanaz, hogy az állam rossz tulajdonos, és az, hogy milyen az állami IRÁNYÍTÁS.

A MÁV és a BKV ezerszer kitárgyalt módon alultőkésített és kényszerből veszteségesen működő cég, amelyekre pontosan igaz az, hogy azért kínlódnak, mert nem kapnak akkora támogatást, mint bármely más hasonló cég Európa tetszőleges pontján. Nálunk ugyanis az a paradox helyzet állt elő, hogy miközben máshol az állam a költségek akár 1/3 részét is állja, aközben nálunk a MÁV-tól és a BKV-tól is nyereséges(!) működést akarnak elvállalni.

Ha van nonszensz, akkor az a közösségi közlekedés nyereségesen üzemeltetése, egyebekben szinte bárhol az egész világon.

Ezért totálisan értelmetlen egy BKV, MÁV, vagy hasonló foglalkoztatáspolitikai céget például egy tőzsdei céggel keverni.

De ha óhajtod, megkérdezem: Szerinted mennyi magánbefektető lenne, akik a BKV-t és a MÁV-ot hajlandóak lennének akár monopolhelyzetben átvenni mondjuk 1 Ft-ért az államtól úgy, hogy az adósságot sem kell átvenniük és csak az az elvárás, hogy önköltségesen működjenek? Mert tudod, valahol itt kellene kezdeni annak a megértését, hogy a BKV és a MÁV nem azért működik úgy, ahogy, mert állami tulajdonban van, hanem azért, mert nem működhetnek máshogy és egy magáncég sem lenne hajlandó ezekbe beszállni, egyszerűen azért, mert tudható, hogy ezek egyszerűen nem működtethetőek nyereségesen, mert a céljuk teljesen ellentétes a profittermeléssel.

A BKV és a MÁV még nullszalldós, nonprofit üzemelésre is csak akkor lenne képes, ha az állam MINDEN ÉVBEN az előre meghatározott támogatást garantáltan átadná és ez mondjuk 10 évre előre garantálva lenne. Ja igen, és ennek a pénzmennyiség valahogy korellálnia kellene nominálisan ahhoz, amennyit tetszőleges nyugati közlekedési vállalat kap. Ugyanis a buszok és a benzin ugyanannyiba kerülnek, vagyis csak a költségek kisebb részét teszik ki a személyi jellegű juttatások.

Más szavakkal: Amit a világon sehol nem lehet nyereséggel üzemeltetni, azt miért várjátok el itthon? Egyebekben, csak a vicc kedvéért: én már olvastam olyan, látszólag meglepő véleményt is, hogy a túristák leginkább a BKV(!)-t szeretik Budapesten, mert olcsó és mert BÁRHOVÁ el lehet jutni vele.

Ettől még lehet nem szeretni a leszakadt buszokat és szerelvényeket, csak éppen az a kérdés, hogy az ezek cseréjéhez szükséges úgy 800 milliárdot mégis honnan teremtse elő a BKV, mert csak egy bolond képzelheti azt, hogy ezt akár megtakarítással, akár a jegyárak emelésével meg lehet teremteni. Ennyi hiányzik alsó hangon a rendszerből. Innentől a többi mese habbal és értelmetlen a MOL-hoz, OTP-hez, bármely tőzsdei céghez hasonlítani őket.

De ez így már nagyon off errefelé, talán röviden annyit, hogy nem az a baj, hogy a MÁV-ban és a BKV-ban tulajdonos az állam, hanem az, hogy ezeket egyszerűen senkire sem lehet rásózni, mert nem lehet őket még csak nullszalldósan sem működtetni. És ezt minden normális befektető tudja, hiszen különben tolonganának a megszerzésük érdekében.