Hozzászólás
rbbj11Chobani
Egy klasszikus amerikai sikersztori, török csávó 94-ben kikerül Amerikába tanulni, majd a tanulmányait abbahagyja és pár év lógás után joghurtkészítésbe kezd. Mára a "görög" joghurt koronázatlan királya, a harmadik legismertebb joghurt márka az övé - nincs semmi titok benne meg összeesküvés, csak nagyon akarta és megcsinálta. Egyébként az amcsi joghurtpiac válságban is erősen növekszik, mindig meg lehet találni azt a szegmenst, ami nehéz időkben is erős.
http://money.cnn.com/2011/11/29/smallbusiness/chobani_yogurt_hamdi_ulukaya.fortune/index.htm
Nekem ez a rész jön be legjobban:
"Nobody's job is more important than anybody else's. The person who was answering calls is now the head of purchasing. We interact very humanly with the farmers, the consumers, and the suppliers. There is a spirit in this country I've not seen anywhere else in the world. We don't make work a stressed place; we make it a fun place. You should have joy together." (kiemelés tőlem)
USA továbbra is kiemelkedő (szellemi) tőkevonzó képességgel rendelkezik, ez a fickó sem Európában csinálta meg a joghurt-üzletét.
---
Még a sztorihoz.
"Four years ago, when the Summer Olympics were held in Beijing, traditional yogurt dominated supermarket shelves. Greek yogurt was a niche product, with little awareness among consumers; annual sales totaled a paltry $60 million. Chobani was an obscure company operating out of a dilapidated Kraft factory in the hills of central New York.
Four years later, it’s a dramatically different scene. Greek yogurt is expected to double last year’s sales, to $1.5 billion. Chobani is owned by Agro-Farma, the leading yogurt manufacturer and a Team USA Olympic sponsor. “Despite the fact that Chobani started five years ago with five people, we are now the No. 1 yogurt brand,” says Doron Stern, the company’s vice president of marketing. “There are a lot of parallels between what we’ve been able to do with our company and what the athletes go through to get where they are.” ( http://www.businessweek.com/articles/2012-07-31/chobani-takes-gold-in-the-yogurt-aisle)
Négy éve 60 millió dolláros volt az egész görögjoghurt piac az USÁ-ban. Idén 1500 millió dolláros (!). Attól tudott ilyen brutális ütemben nőni a cég, semmiből 5 év alatt idénre várhatóan 1 mrd-os forgalmúvá, hogy nem egy létező piacra tört be, hanem saját maga teremtette meg a piacát.