...
TrendMan""Több ezer magyar dolgozik Brüsszelben, nagyobbrészt az EU-intézményeknél, de sokan vannak egyéb nemzetközi szervezeteknél, képviseleteknél netán újságíróként, lobbistaként vagy csak szakmai gyakorlaton. Akad persze, aki „veszteségként” könyveli el a tartósan Brüsszelbe ment magyarokat. De lehet olyan olvasata is a dolognak, hogy ők az ország európai uniós „diaszpórája”, amelyet sok tagállam nagyon is jól tud mozgósítani nemzeti álláspontok érvényesítéséhez. Ráadásul többségük előbb-utóbb hazamegy, akkor viszont felhalmozott tapasztalatuk egyszeriben valós nemzeti kinccsé válik. Nemzeti érdek tehát a kötelék fenntartása. Ezt azonban az említett törvény finoman szólva megkeseríti. Aki ugyanis Brüsszelben él, és saját autóval bír, az a belga törvények értelmében hat hónap tartózkodás után regisztrálni köteles Belgiumban a kocsiját. Így persze helyi rendszámot kap, és adózik is utána a belga kincstárnak. Egy évben minimum kétszer – augusztusban és karácsonykor – mindenki hazamegy, de sokan vannak, akik ezt jóval gyakrabban megteszik: akár családi okok miatt (sokan ingáznak az otthon hagyott „fél család” és Brüsszel között), akár szakmai, üzleti teendők okán. A jelek szerint azonban a kérdéses törvény miatt tanácsos az autót legkésőbb Nickelsdorfban hagyni, és onnan másként folytatni az utat. Ha ugyanis belga rendszámú kocsival lépi át a határt, bármely rendőr megállíthatja – erre erősít rá hétfőtől egy országos razzia is –, és ha a „szervnél” lévő elektronikus kütyü kimutatja, hogy az illetőnek bejelentett magyarországi lakhelye van, helyből akár félmilliós, vagy ennek többszörösét kitevő büntetéssel is sújthatja. A törvény értelmében ugyanis a magyarországi lakhellyel bíró személy nem vezethet külföldi rendszámú kocsit, vagy ha megteszi, „adóznia” kell."
http://www.vg.hu/velemeny/elemzes/hazulrol-kitiltva-377191
Ez azért elég ostoba és retrográd szabályozás, agyrém az EU-n belül - sőt, arra sarkallja az EU-ban élő, dolgozó magyar állampolgárt, százezres nagyságrendben is lehetnek, hogy mondjon le az itthoni állandó lakhelyéről, hiszen akkor elkerülheti a büntetést, ha saját (értelemszerűen külhoni rendszámú) autóját használja Mo.-n. A végső megoldás persze az lenne, hogy járjon az EU-ban mindenki olyan rendszámú autóval, amilyennel akar. Miért is ne bérelhetnék teszem azt máltai vagy lett rendszámú autót, ha a máltai/lett szolgáltató az olcsóbb? Elvileg az áruk és szolgáltatások szabad áramlásáról szól ez a közös piac - bőven lenne még mit liberalizálni.
Egyébként tudnék még cifrább helyzetet is elképzelni. A család Olaszországba megy nyaralni, mondjuk az Adriára, repülővel. Ott autót bérelnek, majd apunak hirtelen haza kell jönnie pár napra, mert a nagyi kórházba került, vagy üzleti teendői támadtak stb. Magyar rendőr igazoltatja az olasz rendszámú bérelt kocsiban, mivel kiderül, hogy apunak van magyarországi állandó lakcíme, és egy napnál tovább vezette az autót Mo.-n, 500 000 Ft-ra büntetik és még a forgalmit is elveszik, az autót nem használhatja tovább, nem is tudja visszavinni. Sakk-matt - törvénytisztelő, adófizető apuból brigantit faragott a minden ízében bugris szabályozás."