nyelvtudás
BendeguzEurostat kihozott egy statisztikát a nyelvtudásról. Mo. tökutolsó (!) benne, tehát baromira erőltetni kéne az angol oktatását, mert így, nyelvtudás nélkül nem lehet felzárkózni. Ehhez képest ugye azt olvasni, hogy majd lehet diplomát kapni nyelvvizsga nélkül, ami pont az ellentétes irányba való lépés. Angolul nem tudni az ma kb. az analfabétizmussal egyenértékű, érettségit se kéne kapnia, aki nem tud, nem hogy diplomát.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-26092013-AP/EN/3-26092013-AP-EN.PDF
Ugyanitt van egy másik statisztika, azt mutatja többek között, hogy az általános iskolások hány százaláka tanul nyelvet (elsősorban angolt), ebben is tökutolsó Mo.
Meg lehet nézni, én csak kiemelek pár környező államot összehasonlítás végett, angolul tanuló általános iskolások, %:
Ausztria 100%
Horvátország 95%
Lengyelország 92%
Csehország 80%
Bulgária 79%
Szlovákia 78%
Románia 72%
Mo. 48% - szégyen
Az angolnak ma olyan kötelező órának kéne lenni, mint a mateknak vagy az olvasásnak.
---
Három újabb színes a venezuelai őrületről, köszönet a "beküldőknek":
http://www.csmonitor.com/World/Americas/2013/0924/Venezuela-where-used-car-salesmen-are-king
A létező szocializmusban volt az, hogy a használt autó ára magasabb volt, mint az újé, mivel újhoz csak többéves várakozás után lehetett hozzájutni, a használtpiacon meg azonnal lehetett autót kapni. Agyrém mai szemmel. Az még nagyobb, hogy Venezuela a használtautó piacra is hatósági árakat akar szabni, börtönnel fenyegetve, aki magasabb árakat számol fel, ami még a kommunizmus fellegvárában, a Szovjetúnióban sem működött, ott is szabad volt relatíve a másodlagos piac.
Repjegy anomália: erről az jut eszembe, hogy a legjobb haverom a nyolcvanas évek derekán úgy jutott ki Kubába, hogy kiókumlálta, hogy ha elrepül Varsóba, és ott vesz Aeroflot jegyet Kubába, akkor baromi olcsó, bőven megtérül a Bp-Varsó odavissza. Már nem emlékszem, mi volt az oka, hogy Varsóba kellett kimenni, de az Aeroflot nyilván mélyen a valós piaci ár alatt repült a testvéri Kubába, asszem olcsóbb volt a Moszkva-Kuba jegy, mint a Bp.-Moszkva. Úgy rémlik, hogy valamit csencselt* a jegyekkel, s végül nullára jött ki neki a kubai út... - korai spekuláció. :-) Egyébként horror repjegy árak voltak, egy Malév jegy akárhová Európában simán volt egy-két havi átlagfizetés, tehát durván 10-20-szoros árak voltak a szocializusban. Meg ugye kis se engedtek egykönnyen.
*Hirtelen nem tudom megkérdezni, mert orvos az USÁ-ban...
P.S.: Szocialista hiánygazdaság aberrált áraihoz egy adalék. Élesen emlékszem, hogy 87-ben egy nagymező utcai zöldségesnél télen a prímőr paradicsom (nagyon ritkán volt kapható) kilója 400 Ft volt. Az átszámolva mai forintra kb. 20 000 Ft/kiló... Na ehhez képest a gonosz multi LIDL behozza nekünk 500-ért, ami nominálisan ugyanannyi, reálértéken a töredéke, mondjuk 5%-a az akkori árnak.